بنیامین84

آشنایی با انواع علم ها و فناوری های جهان

بنیامین84

آشنایی با انواع علم ها و فناوری های جهان

سلام!!
شما در این سایت می توانید با انواع فناوری های جهان آشنا شوید واطلاعات عمومی ذهن خود را افزایش دهید،همچنین با وبلاگ ها و سایت های مختلف دیگر آشنا شوید(البته در قسمت وبلاگ ها)

_ در کادر جستجو نیز می توانید نام مطلب را وارد کنید وآن را مشاهده کرده و بخوانید.

امیدوارم که از این سایت یا وبلاگ خوشتان بیاید و راضی باشید.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

نویسندگان

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

باکتری سالمونلا

مسمومیت غذایی که به دلیل گروه باکتری سالمونلا اتفاق می افتد سالمونلوزیس نامیده می شود . تعداد زیاد و گوناگونی ازباکتری سالمونلا وجود دارند که بر حسب اولین مشاهدات که شرح داده شده است ، نامگذاری شده اند مانند سالمونلا تیفی موریوم ، سالمونلا انتریتیس ، سالمونلانیوپورت ، سالمونلا دولین و… .  باکتری ها ممکن است مدت طولانی در خارج از بدن زنده بمانند و در شرایط گرما و رطوبت به سرعت تکثیر شوند . برای ایجاد بیماری تعداد زیادی از باکتری های زنده (بیش از 100/000 در هر گرم ) لازم است .

نگهداری غذا درحرارت کمتر از 5 درجه سانتی گراد باعث جلوگیری از تکثیر باکتری سالمونلا می شود . گوشت پخته شده ای که مقداری از آن باقی مانده است برای جلوگیری از تکثیرباکتری سالمونلا باید بلافاصله به سرعت سرد شوند .

منابع و مکان های رشد باکتری سالمونلا

غذاهای گوشتی ، تخم مرغ و محصولات تخم مرغ (سس مایونز)، کیک ، بستنی ، فرنی و خامه مصنوعی بیشتر آلوده می شوند . مرغ و سایر حیوانات اغلب ناقل سالمونلا هستند . تخم مرغ منبع شایع این نوع عفونت محسوب می شود . ممکن است قبل از خواباندن تخم مرغ ها در سالمونلای آلوده ، آنتراتیوس گردیده و یا بعد از تخم گذاری در اثر آلودگی با فضولات مرغ عفونی شوند . به گزارش اسان طب  سالمونلوزیس در اثر آلودگی تخم مرغ (سس مایونز ، کیک بستنی ) ویا پخت نامناسب تخم مرغ نیز ایجاد می شود . فریزر و پاستوریزه کردن برای تخم مرغ استفاده نمی شود وبرای جلوگیری از عفونت غذایی با تخم مرغ بهتر است هر چه زودتر تخم مرغ مصرف شود و یا پخته شود .

موش صحرایی و موش خانگی ممکن است منابع شایع عفونت سالمونلایی باشند . فضولات آنها می تواند آلودگی را به غذا انتقال دهد . حیوانات خانگی نیز ممکن است بدون داشتن علایم بالینی منبع آلودگی باشند . این دلیل خوبی برای نگهداری سگ ها بیرون از اغذیه فروشی ها می باشد .

گوشت و محصولات آن نیز اغلب به وسیله ی باکتری سالمونلاآلوده می شوند . به خصوص گوش تهایی که پس از خرد کردن لاشه تمیز و درست خرد و درست می شوند . مرغ و ماهی نیز به باکتری سالمونلا آلوده می شوند به خصوص اگر قسمتی از مرغ یخ زده قبل از پختن گرم شود . باکتری سالمونلا به راحتی کشته می شود و پختن غذا با حرارت مناسب تامین کننده این خواسته است و کافی است حرارت قسمت مرکزی غذا حدود 65 درجه سانتی گراد باشد . در این صورت همه باکتری ها از بین خواهند رفت .







عفونت های خفیف و شدید می تواند انسان های در معرض خطر را از بین ببرد. اما راه هایی وجود دارد که از این نوع عفونت ها پیشگیری می کند.

 

منابع غذایی سالمونلا

همه غذاهای خام با منشا حیوانی مثل گوشت، مرغ، شیر و لبنیات، تخم مرغ و غذاهای دریایی می توانند آلوده به باکتری سالمونلا شوند.

همچنین برخی میوه جات و سبزیجات می توانند باکتری سالمونلا را در خود داشته باشند.

مردم باید از مصرف هر گونه مواد غذایی خام و نپخته و مواد غذایی غیرپاستوریزه پرهیز کنند.

 

آیا پختن و یا شستن کمک کننده می باشد؟

پختن باعث از بین رفتن باکتری سالمونلا می شود، در حالی که شستن میوه ها و سبزیجات باعث نابودی سالمونلا نمی گردد. پس، بهتر است میوه ها و یا سبزیجاتی که پیر و کهنه شده اند را دور بیاندازید.

علاوه بر این، هنگامی که مقامات بهداشتی هشدار می دهند برخی غذاها را نخورید، بهتر است که آنها را اصلا مصرف نکنید.

 


انجمن کنترل بیماری ها به والدین کودکان کمتر از 5 سال، توصیه می کند که از خریدن و یا دست زدن به جوجه مرغ و یا جوجه اردک خودداری کنند

منابع غیر غذایی سالمونلا

حیوانات خانگی ممکن است باکتری سالمونلا را در روده خود حمل کنند. بنابراین مدفوع آنها دارای باکتری سالمونلا می باشد.

باکتری سالمونلا در روده حیوانات خانگی از قبیل: لاک پشت، مار ، جوجه و پرندگان دیگر؛  بیشتر یافت می شود.

همیشه، بعد از دست زدن به حیوانات و مدفوع آنها، دستان خود را با آب گرم و صابون خوب بشویید.

 

سالمونلا در جوجه مرغ و جوجه اردک

انجمن کنترل بیماری ها ( CDC) شیوع سالمونلا در جوجه ها را هشدار داده است.

شیوع این بیماری در بهار هر سال ایجاد می شود، زیرا پدر و مادر برای فرزندانشان، جوجه می خرند و با این کار باکتری سالمونلا را به خانه خود می آورند!

بکتری سالمونلا

انجمن کنترل بیماری ها به والدین کودکان کمتر از 5 سال، توصیه می کند که از خریدن و یا دست زدن به جوجه مرغ و یا جوجه اردک خودداری کنند.

 

علائم آلودگی با سالمونلا

این علائم غالبا بعد از 12 تا 72 ساعت، پس از بلع غذا ظاهر می شوند. این علائم عبارتند از:

دل درد

- گرفتگی های عضلات شکمی

اسهال

تب

 

درمان سالمونلا

بیشتر مبتلایان بدون روش های درمانی، در طی 4 تا 7 روز بهبود می یابند.

افرادی که دارای اسهال شدیدی می باشند، نیاز به جبران مایعات از دست رفته دارند. این مایعات را می توان از طریق داخل وریدی به بدن رساند.

آنتی‌بیوتیک همیشه لازم نیست. اما اگر باکتری سالمونلا، روده ها را عفونی کرده باشد، درمان آنتی‌بیوتیک لازم است.

درمان با آنتی بیوتیک در کودکان، افراد ضعیف، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف لازم است، زیرا در این افراد باکتری سالمونلا، خیلی قوی عمل می کند. 





بنیامین خیامی

تخمه‌ی آفتاب‌گردان سرشار از فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم و آهن است که در این مورد آخر می‌تواند با جوانه‌ی گندم، جگر و یا زرده‌ی تخم مرغ وارد رقابت شود.

این تخمه های پرطرفدار همچنین سرشار از ویتامین B و ویتامین E می‌باشند. برای آشنایی بیشتر با تخمه های عاشق‌ترین گل دنیا با ما همراه باشید.

 

1- تخمه آفتاب‌گردان به شما انرژی می‌دهد

یک مشت تخمه‌ی آفتاب‌گردان 55 درصد تیامین یا همان ویتامین B1 مورد نیاز روزانه‌ی ما را تأمین می‌کند. همچنین بهتر است بدانید که تخمه آفتاب‌گردان حاوی میزان قابل توجهی فولات (اسیدفولیک) و اسید پانتوتنیک یا ویتامین B5 و ویتامین‌های دیگر گروه B می‌باشد. این ویتامین‌ها باعث می‌شوند که بدن به خوبی بتواند از هیدرات‌های کربن (قندها) استفاده کند و پرانرژی باشد.

ترکیبات تخمه‌ی آفتاب‌گردان داخل روده با کلسترول وارد نبرد شده و باعث کاهش

جذب آن می‌شوند

تخمه آفتاب‌گردان

2- تخمه آفتاب‌گردان میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد

تخمه های آفتاب‌گردان سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی پُلی، به ویژه به صورت اسید لینولئیک هستند که یک اسید چرب امگا 6 محسوب می‌شود.

از این گذشته در این تخمه‌ها حدود 20 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی مونو نیز وجود دارد. این اسیدهای چرب، زمانی که در تعادل با امگا 3 ها قرار بگیرند برای سلامت قلب و عروق بسیار مفیدند.

تخمه‌های آفتاب‌گردان سرشار از فیتواسترول‌ها هستند؛ یعنی در هر فنجان حدود 270 میلی گرم. این ترکیبات ساختاری شبیه به کلسترول دارند و با کلسترول بد خون (LDL) مقابله می‌کنند. در واقع ترکیبات تخمه‌ی آفتاب‌گردان داخل روده با کلسترول وارد نبرد شده و باعث کاهش جذب آن می‌شوند. به این ترتیب کلسترول از طریق مدفوع دفع می‌شود.

تخمه آفتاب‌گردان

3- تخمه‌ی آفتاب‌گردان سرشار از منیزیم است

نصف فنجان تخمه‌ی آفتاب‌گردان حاوی حدود 255 میلی گرم منیزیم است. منیزیم یک ماده‌ی مغذی لازم برای بدن است که مانع سکته‌ی قلبی می‌شود، اثرات منفی سندروم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد، ضدالتهاب است، باعث کاهش وزن می‌شود، از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا با عفونت‌ها و بیماری‌ها مقابله کند.

 

4- تخمه‌ی آفتاب‌گردان باعث تسکین آلرژی و برخی از مشکلات التهابی می‌شود

تخمه‌ی آفتاب‌گردان منبع خوب ویتامین E محسوب می‌شود. یک مشت از این تخمه‌ها 90 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تأمین می‌کند. این آنتی اکسیدان قوی رادیکال‌های آزاد التهاب‌زا را خنثی می‌کند.

نصف فنجان تخمه‌ی آفتاب‌گردان حاوی حدود 255 میلی گرم منیزیم است. منیزیم

یک ماده‌ی مغذی لازم برای بدن است که مانع سکته‌ی قلبی می‌شود

نتیجه‌ی مطالعاتی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد ویتامین E سطح التهاب‌ها را کاهش می‌دهد.

تخمه‌ی آفتاب‌گردان برای رشد کودکان و همچنین برای زنان باردار بسیار خوب است.

ترجمه: فاطمه مهدی پور


تاثیر ویتامینE موجود در تخمه آفتاب گردان بر بیماریهای قلبی ـ عروقی

تخمه آفتاب گردان منبعی غنی از ویتامین E، اولین آنتی اکسیدان حل کننده چربی می‌باشد. ویتامینE، در طول بدن حرکت می‌کند و رادیکالهای آزاد موجود در بدن که به مولکولها و ساختارهایی که حاوی چربی هستن مانند غشاء سلولها(سلولهای مغز) و کلسترول آسیب می‌رساند را خنثی می‌نماید. ویتامینE با حمایت از این مولکولها و بافت‌ها، تاثیراتی ضد التهاب دارد که در باعث کاهش علائم آسم، رماتیسم استخوانی و آرتروز می‌گردد.( بیماریهایی که رادیکالهای آزاد و التهابات نقش موثری در آنها دارد)همچنین ویتامینE، باعث کاهش سرطان روده، کاهش علائم گرگرفتگی در زنان یائسه و همچنین کاهش پیشرفت عوارض دیابت می‌گردد.

از دیگر فواید ویتامینE، می‌توان به جلوگیری آن از ابتلاء به بیماریهای قلبی ـ عروقی نام برد. ویتامینE یکی از مهمترین آنتی اکسیدانهایی می‌باشد که در ذرات کلسترول پیدا می‌شود و از اکسید شدن کلسترول توسط رادیکالهای آزاد جلوگیری می‌نمایند. زیرا بعد از اینکه کلسترول اکسید می‌شود، به دیواره رگهای خونی می‌چسبد و این مراحل اولیه تصلب شریان است و باعث گرفتگی رگ، حمله قلبی یا سکته می‌شود. وجود مقدار کمی‌از ویتامینE در بدن می‌تواند باعث کاهش ریسک گرفتگی شریانها شود. در واقع، مطالعه بر روی ویتامین E نشان داده است که کسانیکه از ویتامین E در غذای روزانه استفاده می‌کنند، ‌کمتر دچار مرگ و میر ناشی از سکته قلبی می‌شوند.
Image result for ‫خواص تخمه ی آفتابگردان‬‎Image result for ‫خواص تخمه ی آفتابگردان‬‎
 
مواد موجود در 100 گرم تخکه آفتاب گردان 
 
ویتامین E 10 ـ 18 میلی گرم
ویتامینB1(تیامین) 82/0میلی گرم
منگنز 73/0میلی گرم
منیزیم 44/127میلی گرم
مس       63/0میلی گرم
سلنیوم 42/21   میلی گرم
فسفر 8/253میلی گرم
ویتامین  B5 43/2میلی گرم
فولات 86/81 mcg

کاهش کلسترول بدلیل خاصیت فیتواسترول (phytosterols)تخمه آفتاب گردان

فیتواسترول، ماده ای است که در گیاهانی یافت می‌شود که ساختار شیمیایی بسیار شبیه به کلسترول دارند و وقتی در رژیم غذایی به اندازه کافی باشد به کاهش کلسترول و همچنین کاهش ریسک ابتلاء به سرطان کمک می‌نماید.

با منزیم موجود در تخمه آفتاب گردان، ‌اعصاب و رگهای خونی را آرامش دهیم.

تخمه آفتاب گردان منبع خوبی از منیزیم می‌باشد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که منیزیم به کاهش فشار خون و سردردهای میگرنی و همچنین سکته قلبی کمک می‌کند. منیزیم همچنین برای سلامت استخوانها و بدست آوردن انرژی ضروری است و تقریباً دو سوم منیزیم موجود در بدن در استخوانها یافت می‌شود. در بسیاری از سلولهای عصبی، منیزیم بعنوان سدی از ورود کلسیم به سلولهای عصبی عمل می‌کند. اگر در بدن میزان کلسیم کم باشد، کلسیم به راحتی وارد بدن می‌شود و فعالیت سلولهای عصبی کم می‌شود. کمبود منیزیم در بدن باعث بالا رفتن فشارخون، گرفتگی ماهیچه‌ها ( شامل گرفتگی ماهیچه قلب، راههای هوایی که از نشانه های آسم است) و سردردهای میگرنی و همچنین خستگی و تنش می‌شود.
خواص داروئی:(1)
اسانس گل آفتاب گردان برای التیام زخم ها و پائین آوردن فشار خون بکار می‌رود.  اسانس برگ های آفتاب‌گردان خاصیت میکروب کشی دارد.  در طب قدیم ایران  و در طب چینی از تمام قسمت های گیاه آفتاب گردان استفاده می‌شود. 
در مواردزیر می‌توان از این گیاه استفاده کرد و از خواص درمانی آن برخوردار شد. 
1) زنگ زدن گوش : مغز ساقه آفتاب گردان را در آب جوش ریخته و مانند چائی دم کنید و روزی سه فنجان از این چایی بنوشید. 
2) تقویت معده و پائین آوردن فشار خون : 30 گرم برگهای خشک آفتاب گردان را دم کنید و سه فنجان  در روز بنوشید. 
3) سرگیجه و ورم صورت،  آب آوردن بدن و تسریع زایمان : 20 گرم از گلهای خشک آفتاب گردان را در آب جوش دم کنید و روزی سه فنجان از این دم کرده را بنوشید. 
4) درد معده،  بیماریهای دستگاه ادراری،  یبوست : 30 گرم ریشه خشک شده آفتاب گردان را در آب جوش ریخته و مدت 5 دقیقه بگذارید بجوشد یک فنجان از آنرا سه بار در روز بنوشید. 
5) آرتروز و ورم پستان : هنگامیکه آفتاب گردان گل می‌دهد طبق گل ( قسمت پایین گل که مانند بشقابی است) را جدا کرده و در آّن انداخته آنقدر بجوشانید که شیره چسبناکی باقی بماند و سپس  این شیره را روی مفصل های دردناک بمالید و ماساژ دهید درد آرتروز برطرف می‌شود.  برای درمان ورم پستان در زنان شیر ده طبق گل را هنگامیگه گل دانه داده است جدا کنید و در زیر آفتاب خشک کرده و سپس تکه تکه کرده و بو ( سرخ کنید ) دهید.  که کاملا قهوه ای شود و بعد آنرا خورد کرده بصورت پودر درآورید و این پودر را در آب جوش که کمی‌شکر به آن اضافه کرده اید ریخته و این شربت را به مریض بدهید تاشفا یابد. 
6) اسهال خونی : برای درمان اسهال خونی تخم آفتاب گردان را ( بمقدار 30 گرم ) در آب ریخته و حدود یکساعت با حرارت ملایم بپزید سپس آنرا با نبات یا قند شیرین کرده و به مریض بدهید. 
7) سردردی که همراه با سرماخوردگی است : 30 گرم تخم آفتاب گردان را در دو لیوان ریخته و بگذارید بجوشد تا نصف لیوان آن باقی بماند و این جوشانده را دوبار در روز بنوشید. 
8) بیماری فتق : 30 گرم ریشه تازه آفتاب گردان را با آب وشکر قهوه ای بجوشانید و جوشانده را سه بار در روز بنوشید. 
9) سنگ کلیه : حدود یک متر از مغز ساقه آفتاب گردان را در دو لیوان آب ریخته و بگذارید آهسته باملایمت بجوشد تا مقدار آن به نصف لیوان تقلیل یابد آنگاه بمدت یک هفته و روزی یکبار آنرا بنوشید تا از شر سنگ کلیه راحت شوید. 
10) زخم،  بریدگی و جراحت : مغز و ساقه آفتاب گردان را باید له کرد و مانند پماد روی زخم  جراحت گذاشت این عمل خونریزی را بند می‌آورد و بهبودی را تسریع می‌کند.  سعی کنید گیاه آفتاب گردان را در حیاط خود بکارید و از خواص درمانی آن استفاده کنید.  
البته تخم آفتاب گردان را باید بصورت خام استفاده کنید چون بو داده و نمک زده آن دارای خواص ذکر شده در این مبحث نمی‌باشد.

Image result for ‫خواص تخمه ی آفتابگردان‬‎Image result for ‫خواص تخمه ی آفتابگردان‬‎
بنیامین خیامی
جمهوری ایتالیا
Repubblica Italiana
ایتالیا
پرچم نشان ملی
شعار ملیندارد
سرود ملیپایتخت = رم
(و بزرگترین شهر) رم
زبان رسمی زبان ایتالیایی
نوع حکومت جمهوری

ایتالیا کشوری در جنوب اروپا و پایتخت آن شهر رم است. این کشور از شبه‌جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردِنی در دریای مدیترانه تشکیل شده‌است. امروزه ایتالیا کشوری توسعه‌یافته است و جزو گروه هشت به‌شمار می‌آید.

واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا ۶۰ میلیون و ششصد هزار نفر است و ۹۱٫۶ درصد مردم آن مسیحی هستند.

ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. ایتالیا آب‌وهوای معتدل فصلی دارد و آب‌وهوای مناطق ساحلی آن با شرایط هوایی کوهستان‌های داخلی تفاوت زیادی دارد.

دو کشور مستقل بسیار کوچک به نام‌های واتیکان و سان مارینو در درون خاک ایتالیا قرار دارند و یک تکه از خاک ایتالیا نیز بیرون از خاک اصلی این کشور و در سوئیس قرار دارد که کامپیونه دیتالیا نامیده می‌شود.

رم، پایتخت ایتالیا، به عنوان پایتخت امپراتوری روم و اقامتگاه پاپ، برای سده‌های پیاپی از مراکز سیاسی و مذهبی تمدن غرب بود.

پس از فروپاشی امپراتوری روم، منطقه ایتالیا به مناطق و شهرهای خودگردان بسیاری تقسیم شده‌بود (ازجمله جمهوری ونیز و دولت کلیسا) ولی واحدهای مختلف سیاسی در منطقه ایتالیا در سال ۱۸۶۱ متحد شده و کشور کنونی ایتالیا را به‌وجود آوردند.


Image result for ‫ایتالیا‬‎Image result for ‫ایتالیا‬‎Image result for ‫ایتالیا‬‎Image result for ‫ایتالیا‬‎
کاری که هرکسی باید در ایتالیا انجام بده !

کشور ایتالیا بخشی از اتحادیه های و یکی از مدرن ترین و توسعه یافته ترین کشور های سراسر دنیا به شمار می رود این کشور از نظر تاریخی بسیار غنی است و جزو هشت کشور صنعتی جهان به شمار می رود شاید جالب  باشد که بدانبد نقشه ی این کشور شبیه به چکمه است

زبان اصلی مردم ایتالیا،ایتالیایی است. بیش از 55 میلیون نفر در ایتالیا به زبا ایتالیایی صحبت می کنند.این ربان شباهت زیادی به زبان های لاتین و رومی دارد و کمتر می تتوان آن را به دیگر زبان های اروپایی شباهت داد البته باید گفت زبان ایتالیایی شاخه ای از زبان های رومی است.
به غیر از زبان ایتالیایی زبان های دیگری مانند آلمانی ، فرانسوی ، لومباردی ، لیگوری ، ساساری ، توسکانی ، ناپلی و... نیز در این کشور رواج دارند.


بنیامین خیامی

نتیجه تصویری برای نانو تکنولوژینتیجه تصویری برای نانو تکنولوژی

فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستمهایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی - عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک - از خود نشان می‌دهند. فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده‌ای عظیم است که در تمامی گرایش‌های علمی راه یافته واز فناوریهای نوینی است که با سرعت هرچه تمام تر درحال توسعه می‌باشد. از ابتدای دهه ۱۹۸۰ میلادی گستره طراحی و ساخت ساختمانها هر روزه شاهد نوآوری‌های جدیدی در زمینه مصالح کارآمدتر و پربازده‌تر در مقاومت، شکل پذیری، دوام و توانایی بیشتر نسبت به مصالح سنتی است. نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون مهندسی مواد، پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک کاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود. تحلیل گران بر این باورند که فناوری نانو، زیست فناوری (Biotechnology) و فناوری اطلاعات (IT) سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می‌دهند. نانو تکنولوژی می‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.

ایران در زمینه تعداد پتنت های منتشر شده در رابطه با فناوری نانو، مقام ۲۹ را در سال ۲۰۱۲ در دنیا کسب کرد.[۱]

پژوهشگران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در اردیبهشت ۱۳۹۲ موفق به ارائه و معرفی راه‌های ارتباط بین فناوری نانو و علوم اعصاب به یکدیگر شده و روشی برای ردیابی پیام رسان‌ها در مغز شدند.[۲]

 

نتیجه تصویری برای نانو تکنولوژینتیجه تصویری برای نانو تکنولوژینتیجه تصویری برای نانو تکنولوژینتیجه تصویری برای نانو تکنولوژیتصویر

نانو فناوری پزشکی (nanomedicine) حوزه کاربرد رویکردها،ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺎ، دﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎ و ادوات ﻣﻘﻴﺎس ﻧﺎﻧﻮ و ﻧﺎﻧﻮﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی وﻳﮋه ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺷﻨﺎﺧﺖ،ﭘﻴـﺸﮕﻴﺮی و ﻳـﺎ درﻣـﺎن ﺑﻴﻤﺎرﻳﻬـﺎ از ﻃﺮﻳـﻖ آﺷﻜﺎرﺳﺎزی، ﺗﺮﻣﻴﻢ و ﺑﺎزﺳﺎزی ﺑﺎﻓﺘﻬﺎی زﻳﺴﺘﻲ آﺳﻴﺐ دﻳـﺪه در ﺳﻄﻮح ﻣﻠﻜـﻮﻟﻲ اﺳـﺖ. ﻋﻠﻴـﺮﻏﻢ ﭘﻴـﺸﺮﻓﺘﻬﺎی ﺟـﺪی در ﻋﻠـﻢ و ﻓﻨﺎوری ﺳﻨﺘﻲ ﭘﺰﺷﻜﻲ در ﻋﺮض ﻳﻚ ﺻـﺪ ﺳـﺎل ﮔﺬﺷـﺘﻪ، اﻳـﻦ ﺣﻮزه ﺑﺎ ﻣﺤﺪودﻳﺘﻬﺎی ﺑـﺴﻴﺎری در ﺷـﻨﺎﺧﺖ و درﻣـﺎن ﺑﻨﻴـﺎدی ﺑﻴﻤﺎرﻳﻬﺎ و در اﺑﺰار ﺷﻨﺎﺳﺎﺋﻲ آﻧﻬﺎ روﺑﺮو ﺑﻮده اﺳﺖ.  ﻫﺪف ﻓﻨﺎوری، ﻧﺎﻧﻮ در ﭘﺰﺷﻜﻲ اراﺋﻪ اﻣﻜﺎﻧﺎت آﺳﻴﺐ ﺷﻨﺎﺳـﻲ و درﻣـﺎن آﻧﻬـﺎ در ﻣﻘﻴﺎﺳﻬﺎی ﺑﻨﻴﺎدی، ﻳﻌﻨﻲ ﻣﻠﻜﻮﻟﻲ و ﻳﺎ ﺣﺘﻲ رﻳﺰﻣﻠﻜﻮﻟﻲ اﺳﺖ. در ﺣﻴﻄﻪ داروﺳﺎزی ﻧﻴﺰ ﻧﺎﻧﻮﻓﻨﺎوری دارای ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎر اﺳﺎﺳﻲ اﺳﺖ و  ﻫﺪف راﻫﺒﺮدی در اﻳﻦ ﺣﻮزه، ﻃﺮاﺣﻲ ﺑﻴﻤـﺎر- ﻣﺤـﻮر و  ﺑﻴﻤﺎری- ﻣﺤﻮر داروﻫﺎی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ﻫﺪف ﮔﻴﺮ اﺳﺖ. اﻳﻦ داروﻫﺎ از ﻗﺪرت ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪﮔﻲ ﻣـﺸﺨﺺ ﺑﺮﺧﻮردارﻧـﺪ و ﻗﺎﺑﻠﻴـﺖ ﺣـﺲ محیط آسیب دیده در بافت و تصمیم گیری در مورد چگونگی انتقال خود و مقدار مورد  نیاز(Dose) و اجتناب از اثر گذاری جانبی و حساسیت آفرینی  را با خود حمل میکند.اﻳـﻦ ﻧـﻮع داروﻫﺎ ﻗﺒﻞ از ﭘﻴﺎده ﺳﺎزی ﺧـﻮد در ﺑﺎﻓـﺖ ﻗـﺎدر ﺑـﻪ ﺗـﺸﺨﻴﺺ ﻣﻘــﺪار ﻣــﻮرد ﻧﻴــﺎز ﺑــﻮده و در ﺻــﻮرﺗﻲ ﻛــﻪ ﺷــﺮاﻳﻂ ﻻزم ﺑــﺮای ﭘﻴﺎده ﺳﺎزی ﺧﻮد را ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻜﻨﻨﺪ،ﺧﻮد را ﻓﻌﺎل ﻧﻤـﻲ ﺳـﺎزﻧﺪ . ﺧﺼﻠﺖ ﭼﻨﻴﻦ داروﻫﺎﺋﻲ در ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ دﻗﻴﻖ ﻋﻤﻠﻜﺮد آﻧﻬﺎ اﺳﺖ، ﺧﺎﺻﻴﺘﻲ ﻛﻪ در داروﻫـﺎی ﻏﻴﺮﻫﻮﺷـﻤﻨﺪ ﻓﻌﻠـﻲ ﻣﻮﺟـﻮد ﻧﻴـﺴﺖ . ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﻮاد ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی دارو (ﻣـﻮاد ﻛﭙـﺴﻮل دارو) ﻧﻴﺰ ﻳﻜﻲ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻢ ﭘﮋوﻫﺸﻲ در ﻧﺎﻧﻮﭘﺰﺷـﻜﻲ داروﺋﻲ اﺳﺖ.ﺑﺮﺧﻲ از داروﻫﺎی ﺳﻮدﻣﻨﺪ ﺑﺴﻴﺎر ﺳﻤﻲﻫﺴﺘﻨﺪ و اﮔﺮ ﻗﺒﻞ از رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﻫﺪف ﻣـﺸﺨﺺ ﻛﭙـﺴﻮل آﻧﻬـﺎ ﺑـﺎز ﺷـﻮد ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺮوز اﺛﺮات ﺟﺎﻧﺒﻲ و ﻳﺎ ﺗﻘﻠﻴـﻞ ﻗـﺪرت ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﺧﻮد ﺷﻮﻧﺪ. ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎی ﺣﺎﺿﺮ در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛـﻪ اﮔﺮ ﻣﻮاد ﻣﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده در ﺳـﺎﺧﺖ ﻛﭙـﺴﻮل دارو در ﺑﺮﮔﻴﺮﻧـﺪه نانو ذرات ( در اندازه 1 تا 100 نانومتر) باشد.در مقایسه با موادی که در برگیرنده ی ذرات بزرگتر(میکرونی) هستند دارای ﻧﺴﺒﺖ ﺳﻄﺢ ﺑﻪ ﺣﺠﻢ ﺑﺰرﮔﺘﺮ ﺑﻮده، اﻧﺪازه ﺣﻔﺮه ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﺟﺪاره ﻛﭙـﺴﻮل ﻛـﻮﭼﻜﺘﺮ ﺷـﺪه و ﻛﭙـﺴﻮل از ﻗـﺪرت ﺣﻼﻟﻴـﺖ  ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺗﺮی ﺑﺮﺧﻮردارﺧﻮاﻫـﺪ ﺑـﻮد. در ﭼﻨـﻴﻦ ﺷـﺮاﻳﻄﻲ ﺧـﻮاص ﺳﺎﺧﺘﺎری ﭼﻨﻴﻦ ﻛﭙﺴﻮﻟﻬﺎﺋﻲ ﻛﺎﻣﻼ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳـﺖ. اﻳـﻦ ﻣﺰﻳﺘﻬـﺎ ﺑﺎﻋــﺚ ارﺗﻘــﺎء ﻗﺎﺑﻠﻴــﺖ ﻧﻔــﻮذ و ﭘﺨــﺶ دارو ﺗﻮﺳــﻂ ﻛﭙــﺴﻮل ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.ﻣﺒﺤﺚ ﭘﮋوﻫـﺸﻲ دﻳﮕـﺮ در ﻧﺎﻧﻮﭘﺰﺷـﻜﻲ ﻃﺮاﺣـﻲ و اﺳـﺘﻔﺎده از ادوات ﭘﺰﺷﻜﻲ و ﺟﺮاﺣـﻲ در ﻣﻘﻴـﺎس ﻧـﺎﻧﻮ اﺳـﺖ ﻛـﻪ اﻣﻜﺎﻧـﺎتﻋﻈﻴﻤﻲ را در اﺧﺘﻴﺎر ﺣـﻮزه ﺗـﺸﺨﻴﺺ و درﻣـﺎن ﭘﺰﺷـﻜﻲ ﻗـﺮار ﺧﻮاﻫﺪ داد زﻳﺮا ﺑﺴﻴﺎری ازﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﻣﻬﻢ زﻳﺴﺘﻲ از ﻧﻈﺮ اﻧﺪازه در ﻣﻘﻴﺎس ﻧﺎﻧﻮ ﻗﺮار دارﻧـﺪ و در ﻧﺘﻴﺠـﻪ ﻣـﻲﺗـﻮان از ﻧـﺎﻧﻮادوات ﺟﻬﺖ  "ﻣﺸﺎﻫﺪه" ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ ﺳـﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی زﻳـﺴﺘﻲﻛـﻪ ﺑـﺎ ﭼـﺸﻢ ﻏﻴﺮﻣﺴﻠﺢ و ﻳﺎ ﺑﺎ ادوات ﻣﻮﺟﻮد ﻗﺎﺑﻞ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻴـﺴﺘﻨﺪ اﺳـﺘﻔﺎده، ﻧﻤﻮد. ﻧﺎﻧﻮادوات ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻗﺎدرﻧﺪ وﻇﺎﻳﻒ ﺑﺴﻴﺎر ﭘﻴﭽﻴـﺪه ای را در داﺧﻞ ﺑﺎﻓﺘﻬﺎی زﻳﺴﺘﻲ اﻧﺠﺎم دﻫﻨﺪ ﻛـﻪ از ﻋﻬـﺪه ادوات ﻣﻌﻤـﻮل ﻛﻪ در ﻣﻘﻴﺎﺳﻬﺎی ﺑﺰرﮔﺘﺮﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ، خارج است.


تصویر

 

نانوتکنولوژی یا کاربرد فناوری در مقیاس یک میلیونیم متر ، جهان حیرت انگیزی را پیش روی دانشمندان قرار داده است که در تاریخ بشریت نظیری برای آن نمی‌توان یافت. پیشرفتهای پرشتابی که در این عرصه به وقوع می‌پیوندد ، پیام مهمی را با خود به همراه آورده است. بشر در آستانه دستیابی به تواناییهای بسیاری برای تغییر محیط پیرامون خویش قرار گرفته است و جهان و جامعه‌ای که در آینده‌ای نه چندان دور به مدد این فناوری جدید پدیدار خواهد شد، تفاوتهایی بنیادی با جهان مانوس آدمی در گذشته خواهد داشت.

 

بنیامین خیامی


بار الکتریکی یک خاصیت ماده است که باعث می‌شود، هنگامی که ماده در مجاورت مادهٔ باردار دیگری قرار می‌گیرد به آن نیرو وارد شود. بار الکتریکی دو نوع است بار مثبت و بار منفی. بین دو ماده یا جسم با بارهای هم‌نام نیروی رانش ایجاد می‌شود و برعکس اگر ناهم‌نام باشند بین آن‌ها ربایش ایجاد می‌شود. در سامانهٔ استاندارد بین‌المللی یکاها واحد بار الکتریکی کولن (C) است. البته در مهندسی برق از یکای آمپر ساعت (Ah) نیز استفاده می‌کنند. در مطالعهٔ اندرکنش میان اجسام باردار، دانش الکترومغناطیس کلاسیک کافی است و از اثرهای کوانتومی صرف نظر می‌شود.

بار الکتریکی یک خاصیت پایسته در ماده است به این معنی که بار الکتریکی تولید نمی‌شود یا از بین نمی‌رود؛ بار الکتریکی از ذرات زیراتمی ماده که تعیین‌کنندهٔ خواص الکترومغناطیس ماده‌اند ناشی می‌شود. یک مادهٔ باردار الکتریکی، تولیدکنندهٔ میدان‌های الکترومغناطیسی است و خود از آنها تأثیر می‌گیرد. اندرکنش میان یک بار متحرک و یک میدان الکترومغناطیسی عامل ایجاد نیروهای الکترومغناطیسی است. این نیرو خود یکی از چهار نیروی بنیادی است.[۱]

آزمایش‌ها[۲] در قرن بیستم، توضیحی کوانتومی از بار الکتریکی ارائه کرده‌اند (این عمل را کوانتومی کردن می‌نامند)، به عبارت دیگر دانشمندان دریافته‌اند که بار الکتریکی خود از واحد کوچک‌تری با نام بار بنیادی تشکیل شده‌است. بار یک الکترون تقریباً برابر با می‌باشد. (البته ذراتی با نام کوارک وجود دارند که باری به اندازه چند e⅓ دارند) پروتون باری به اندازهٔ e و الکترون باری برابر با e- دارد. علم مطالعه ذرات باردار و توضیح ارتباط آنها با فوتونها، الکترودینامیک کوانتومی نام دارد.

بنیامین خیامی