بنیامین84

آشنایی با انواع علم ها و فناوری های جهان

بنیامین84

آشنایی با انواع علم ها و فناوری های جهان

سلام!!
شما در این سایت می توانید با انواع فناوری های جهان آشنا شوید واطلاعات عمومی ذهن خود را افزایش دهید،همچنین با وبلاگ ها و سایت های مختلف دیگر آشنا شوید(البته در قسمت وبلاگ ها)

_ در کادر جستجو نیز می توانید نام مطلب را وارد کنید وآن را مشاهده کرده و بخوانید.

امیدوارم که از این سایت یا وبلاگ خوشتان بیاید و راضی باشید.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

نویسندگان

۴۳ مطلب توسط «بنیامین خیامی» ثبت شده است

اورانیوم یکی از عنصرهای شیمیایی است که عدد اتمی آن ۹۲ و نشانه آن U است و در جدول تناوبی جزو آکتنیدها قرار می‌گیرد. ایزوتوپ ۲۳۵U اورانیم در نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای به عنوان سوخت و در سلاح‌های‌اتمی به عنوانماده منفجره استفاده می‌شود.

اورانیم به طور طبیعی فلزی است سخت، سنگین، نقره‌ای رنگ و پرتوزا. این فلز کمی نرم تر از فولاد بوده و تقریبآ قابل انعطاف است. اورانیم یکی از چگالترین فلزات پرتوزا است که در طبیعت یافت می‌شود. چگالی آن ۶۵٪ بیشتر ازسرب و کمی کمتر از طلا است.

سال‌ها از اورانیم به عنوان رنگ دهنده لعاب سفال یا برای تهیه رنگ‌های اولیه در عکاسی استفاده می‌شد و خاصیتپرتوزایی (رادیواکتیو) آن تا سال ۱۸۶۶ میلادی ناشناخته ماند و قابلیت آن برای استفاده به عنوان منبع انرژی تا اواسط قرن بیستم میلادی مخفی بود.


ویرایش

این عنصر از نظر فراوانی در میان عناصر طبیعی پوسته زمین در رده ۴۸ قراردارد.

اورانیم در طبیعت بصورت اکسید و یا نمک‌های مخلوط در مواد معدنی (مانند اورانیت یا کارونیت) یافت می‌شود. این نوع مواد اغلب از فوران آتشفشان‌ها بوجود می‌آیند و نسبت وجود آنها در زمین برابر دو در میلیون نسبت به سایر سنگها و مواد کانی است. اورانیم طبیعی شامل ‌۹۹/۳٪ از ایزوتوپ ۲۳۸U و ‌۰/۷٪ ۲۳۵U است.

این فلز در بسیاری از قسمت‌های دنیا در صخره‌ها، خاک و حتی اعماق دریا و اقیانوس‌ها وجود دارد. میزان وجود و پراکندگی آن از طلا، نقره یا جیوه بسیار بیشتر است.

ده کشوری که ۹۴٪ از استخراج اورانیم جهان در آنها انجام می‌گیرد.

در ایران بزرگترین منبع اورانیم مربوط به ساغند اردکانمی باشد.

شکافت خسته ای


اورانیم

بنیامین خیامی

سنگین ترین عنصر جهان با نام رسمی کوپرنیکیوم و نام غیر رسمی ان ان بیوم  معرفی شد  

اتحادیه بین المللی شیمی نام سنگین ترین عنصر جهان را که توسط تیم کاشف این عنصر کوپرنیکیوم پیشنهاد شده بود پذیرفت و رسما به ثبت رساند.به گزارش مهر، سنگین ترین عنصر شناخته شده جهان به احترام اخترشناس مشهور « نیکلاس کوپرنیک »،  کوپرنیکیوم نام گرفت به گزارش خبرگزاری مهر، سنگین ترین عنصر شناخته شده جهان به احترام اخترشناس مشهور "نیکلاس کوپرنیک" کوپرنیکیوم نام گرفت.


عنصر کوپرنیکیوم از شماره اتمی 112 و 115 نوترون برخوردار است. این عدد تعداد پروتونها را در نوکلئوس یک اتم تعیین می کند. این عنصر 227 بار از هیدروژن سنگینتر بوده و به همین دلیل سنگین ترین عنصری است که تا به حال به صورت رسمی توسط اتحادیه بین المللی شیمی شناسایی شده است.

نام کوپرنیکیوم توسط تیم کاشف این عنصر پیشنهاد شده بود. این تیم با پیروی از سنت نامگذاری عناصر شیمیایی بر اساس نام دانشمندان شهیر نام نیکلاس کوپرنیک را برای نامگذاری این عنصر پیشنهاد داده بودند و اتحادیه بین المللی شیمی نیز موافقت با این نام را در روز 19 فوریه 2010 روز تولد کوپرنیک اعلام کرد. کوپرنیک اخترشناسی بوده است که مطالعات خود را در زمینه اخترشناسی مدرن و خورشید محور دنبال کرده است.

در جدول تناوبی عناصر نشانه کوپرنیکیوم "Cn" خواهد بود. از میان دیگر عناصری که نام آنها از نام دانشمندان مشهور اقتباس شده است می توان به "فرمیوم" برگرفته از نام "انریکو فرمی"، "اینشتینیوم" برگرفته از نام "آلبرت اینشتین"، و "کوریوم" برگرفته از نام "ماری کوری" و" پیرکوری" اشاره کرد.


بر اساس گزارش ان بی سی، محققان این عنصر را اولین بار در سال 1996 و با استفاده از شتاب دهنده 100 متری GSI به وجود آوردند. سال گذشته اتحادیه بین المللی شیمی کشف این عنصر سنگین را به رسمیت شناخت و از تیم کاشف آن تقاضا کرد نامی را برای آن انتخاب کنند.


بنیامین خیامی
ولی اکثر دریازی هستند. بعضی در اعماق دریا می‌باشند و بیشتر نظر به احتیاجی که برای ادامه حیات بهاکسیژن و نور خورشید دارند در سطح آب ، در طبقه‌ای که به اسم پلانکتون خوانده می‌شود زندگی می‌کنند.

تصویر



اندازه این ارگانیسمها از باکتریها و گیاهان میکروسکوپیک گرفته تا جانوران بزرگتر مثلماهیهای ژله‌ای ، در حالت کلی پلانکتونها محدود می‌باشند. یعنی اینکه توانایی شنا کردن ندارند و بوسیله موجها و یا جریانات آب انتقال پیدا می‌کنند. پلانکتونها به عنوان اولین حلقه زنجیره غذایی مناطق غنی از ماهیان مهم از نظر اقتصادی می‌باشند و بقای این مناطق را تضمین می‌کنند. .



تصویر

فواید پلانکتونها

پلانکتونها اغلب به عنوان شاخص سلامت آبی و محیطی استفاده می‌شوند، چرا که دارای حساسیت بالایی نسبت به تغییرات محیط می‌باشند و طول عمر کوتاهی دارند. مثلا فیتوپلانکتونها ، شاخص شرایط غذایی یک محیط می‌باشند به خاطر گرایش زیاد آنها به تکثیر سریع در شرایط مساعد. زئوپلانکتونها شاخص سلامتی مناطق غنی از ماهی هستند چرا که زئوپلانکتونها ، منبع غذایی ارگانیسمهایی مثل ماهیهای کوچک در سطوح غنی و مساعد آب می‌باشند. اخیرا ، تحقیقات سعی دارد که مشخص کند پلانکتونها در شرایط محیطی مختلف چگونه واکنش نشان می‌دهند. 

فیتوپلانکتونها

مثل گیاهان خشکی ، فیتوپلانکتونها کربن را از طریق فتوسنتز تثبیت می‌کنند و آن را برای سطوح غنی بالاتر قابل دسترسی می‌کنند. فاکتورهای محیطی اصلی که بر روی رشد فیتوپلانکتونها تاثیر می‌گذارند عبارتند از: دما، نور و غذا. رشد فیتوپلانکتونها معمولا با مناطق نوری محدود می‌شود و یا عمقی از آب که نور خورشید بتواند نفوذ کند. محدودیت دیگر برای رشد اینها ، غذا است مثلا نیتروژن و فسفر. فیتوپلانکتونها می‌توانند رشد سریع جمعیت را تحمل کنند که تقریبا هر بهار اتفاق می‌افتد و همزمان با این ، توده‌های جلبکی در حضور مواد غذایی و افزایش دما افزایش می‌یابد.

در حالی که زیاد بودن فیتوپلانکتونها به رشد ارگانیسمهای دیگر در آن منطقه کمک می‌کند. اما مقدار خیلی زیاد فیتوپلانکتونها هم ، می‌تواند به سلامت کل یک منطقه زیستی ضرر بزند. چرا که افزایش جلبک ، باعث مردن بیشتر فیتوپلانکتونها شده و آنها به زیر آب جایی که آنها مصرف می‌شوند، می‌روند و این فرایند مقدار اکسیژن حل شده در آبهای زیرین را کاهش می‌دهد که برای بقای ارگانیسمهای دیگر مثل ماهیها و خرچنگها لازم است. 



تصویر





تصویر

زئوپلانکتونها

زئوپلانکتونها ، جانوران پلانکتونی هستند که از نظر اندازه از روتیفرهای میکروسکوپیک گرفته تا ماهیان ماکروسکوپیک می‌باشند. گسترش اینها در مناطق مساعد ، بوسیله مقدار شوری محیط ، دما و غذای قابل دسترسی کنترل می‌شود. کوچکترین زئوپلانکتونها ، به عنوان تداوم دهنده چزخه غذایی در آب مشخص می‌شوند، و اغلب به عنوان صیادی از مواد غذایی یک محیط قرار گرفته می‌شوند.

زئوپلانکتونهای بزرگتر ، برای گونه‌های ماهیها و نیز مراحل لاروی همه ماهیها ، غذای مهمی محسوب می‌شوند. آنها همچنین از طریق تولید کنندگان اولیه زنجیره غذایی (فیتوپلانکتونها) ، با ارگانیسمهای سطوح بالاتر آب ، در ارتباط می‌باشند. جمعیت زئوپلانکتونها از مصرف کنندگان اولیه‌ای که فیتوپلانکتونها را می‌خورند و نیز ، مصرف کنندگان ثانویه که از زئوپلانکتونها تغذیه می‌کنند تشکیل شده است. 



تصویر

شاخصهای گسترش زئوپلانکتونها

زئوپلانکتونها ، مثل فیتوپلانکتونها ، شاخصهای عالی از شرایط محیطی می‌باشند چرا که حساس به شرایط کیفی آب‌اند. آنها به مقدار اکسیژن حل شده در آب واکنش می‌دهند و نیز مقدار زیاد مواد غذایی و یا آلودگیهای سمی و غذای کم و حتی صید زیاد ، بر گستردگی اینها تاثیر می‌گذارد. با گسترش زئوپلانکتونها در یک منطقه ، می‌توان افزایش بیومس تولید شده آنها و گستردگی و تنوع گونه‌های آبزی را انتظار داشت. 

بنیامین خیامی

✅دانستنی هایی جالب در مورد ناوهای هواپیمابر





⭕️بزرگترین ناو هواپیمابر دنیا در سال 1960 به آب انداخته شد. این ناو هواپیمابر اینترپرایز نام دارد و هنوز مشغول خدمت است. این ناو 110000 تن وزن دارد



 ⭕️طول یک ناو هواپیمابر گاهی تا 350 متر می رسد


⭕️ در داخل شکم هر ناوی به مانند یک شهر می باشد


⭕️ سرعت این ناوها حدود 65 کیلومتر در ساعت می باشد


⭕️ قدرت موتور ناو نیمیتز در حدود 260000 اسب بخار است


⭕️ ناو هواپیما بر نیمیتز آمریکا 110000 تن وزن دارد


⭕️ سوخت گیری یک ناو هواپیمابر حدود 3 سال زمان می برد


⭕️ موتور این غول های دریایی با راکتورهای اتمی کار می کند



⭕️مساحت عرشه بزرگترین ناو آمریکا در حدود 2 هکتار می باشد


⭕️ در ناو هواپیمابر نیمیتز 6290 افسر خدمت می کنند



⭕️ ناو اینترپرایز ارتفاعی برابر یک ساختمان 20 طبقه را دارد


⭕️ این ناوها پیچیده ترین ماشین ساخته شده به دست بشر می باشد


⭕️ ناوهای هواپیمابر می توانند تا 15 سال بدون توقف به حرکت ادامه دهند


⭕️ جدیدترین ناو هواپیمابر آمریکا تا 270 فروند جنگنده را در خود جای می دهد


⭕️ در زیر هر ناو مانند هر شهر دارای خیابان و کوچه و آدرس پستی می باشد


 ⭕️ بعضی از افسران ممکن است خوابگاه خود را گم کنند و به دنبال آدرس آن بگردند


⭕️ در زیر هر ناو رستوران و سینما و کافی شاپ و فروشگاه های طلا و جواهر فروشی وجود دارد


⭕️ ناو نیمیتز در حد شهر بزرگی چون هامبورگ آلمان برق مصرف می کند


⭕️بزرگترین آشپزخانه دنیا درون ناو نیمیتز آمریکا قرار دارد


⭕️در این آشپزخانه هر روز بیش از 13000 عدد تخم مرغ و حدود 4 تن استیک مصرف می شود


⭕️ سردخانه این ناو جهت مصرف غذای 2 ماه کل پرسنل ناو مواد غذایی در خود ذخیره می کند


⭕️ ناو نیمیتز دارای یک بیمارستان 55 تختخوابه میباشد که جراحی های قلب و مغز را هم انجام می دهد


⭕️در این ناو اداره پست و روزنامه و سالن بیلیارد و سینما و استخر و کتابخانه و شبکه تلویزیونی وجود دارد


⭕️ بیشتر این افسران در طول خدمت خود در ناو هواپیمابر همدیگر را نمی بینند و نمی شناسند


⭕️ افسران هر بخش لباس مخصوص به خود با رنگ ویژه همان قسمت را به تن دارند


⭕️ ورود هر افسر به بخش دیگر ممنوع بوده و چنانچه تخلف کنند به سختی مجازات و زندانی می شوند


⭕️ دژبان های قسمت مخصوص راکتور اتمی و موشکهای اتمی اجازه شلیک مستقیم به افراد غریبه را دارند


⭕️ افسران بخش های زیرین ممکن است تا ماه ها رنگ خورشید و آسمان را به چشم نبینند


⭕️ افسران روزهای یکشنبه به مغازه ها و فروشگاه ها می روند و حقوق خود را خرج می کنند


⭕️ سخت ترین دیسیپلین و مقررات نظامی در ناوهای هواپیمابر اجرا می شود


⭕️بزرگترین خطری که این ناو ها را تهدید می کند حمله نظامی نیست و بلکه آتش سوزی داخلی است



⭕️ به دلیل حمل هزاران تن مهمات و میلیون ها لیتر بنزین هواپیما همواره خطر آتش سوزی داخلی وجود دارد


⭕️ عرشه پرواز پرخطرترین قسمت ناو می باشد و بالاترین حقوق را افسران این قسمت دریافت می کنند


⭕️ سیستم پرتاب هواپیماها از روی عرشه کاتاپولت نام دارد و با بخار آب کار می کند. کاتاپولت سرعت یک جنگنده 20 تنی را در عرض 2 ثانیه به 270 کیلومتر در ساعت می رساند


⭕️ سراسر بدنه ناو با زره ای از نوعی آلیاژ فولادی پوشیده شده و اجازه نفوذ هیچ اژدری را نمی دهد


⭕️ اگر اژدری در ناو نفوذ کند به دلیل ساختار سلولی ناو آسیبی به قسمت های دیگر نمی رسد و ناو غرق نمی شود


⭕️ که یک ناو به وسیله 2 رزم ناو و 3 ناوچه اسکورت می شود و عملاً آسیب ناپذیر می باشد


⭕️ آمریکا دارای 13 ناو هواپیمابر اتمی می باشد و هر ناو سالانه در حدود 1 میلیارد دلار هزینه نگهداری دارد


⭕️ شوروی در آن زمان فقط توانست یک ناو هواپیمابر درست کند و نام آن کوزنتسوف می باشد


⭕️ طبق قوانین دریایی و بین المللی ناوهای هواپیمابر جزو خاک همان کشور تلقی می شوند

بنیامین خیامی


آفرینش شناسی یا ژن‌شناسی[۱] یا ژنتیک (از کلمهٔ یونانی Genno به معنای آفرینش دادن) بخشی از دانش زیست‌شناسی است که به وراثت و تفاوتهای جانداران می‌پردازد. بوسیله قوانین و مفاهیم موجود در این علم می‌توانیم به همانندی یا ناهمانندی دو اندامگان نسبت به یکدیگر پی ببریم و بدانیم که چگونه و چرا چنین همانندی یا ناهمانندی در داخل یک جامعه گیاهی و یا جامعه جانوری، بوجود آمده‌است. دانش ژن‌شناسی، دانش جابجایی داده‌های زیستی از یک یاخته به یاخته‌ای دیگر و یا از پدر و مادر به نوزاد و نسلهای آینده می‌باشد. ژن‌شناسی با چگونگی این جابجایی‌ها که باعث نشانگانها، دگرگونی‌ها و همانندی‌ها در اندامگان‌ها می‌باشد، سر و کار دارد. دانش ژن‌شناسی به سرشت فیزیکی و شیمیایی این داده‌ها نیز می‌پردازد.

 

 

دانش زیست‌شناسی، هرچند از کهنترین دانش‌هایی بوده که بشر به آن توجه داشته‌است. اما از حدود یک صدهٔ پیش از این دانش زیرشاخهٔ تازه‌ای پدید آمد که آن را ژنتیک نامیدند و انقلابی در دانش زیست‌شناسی بوجود آورد. در سدهٔ هجدهم، گروهی از پژوهشگران بر آن شدند که چگونگی جابجایی برخی صفتها و ویژگیها را از نسلی به نسل دیگر بررسی کنند. از این ویژگیها به عنوان ویژگیهای ارثی یاد می‌شود. به دو دلیل مهم که یکی گزینش ویژگیهای نامناسب و دیگری نداشتن آگاهی کافی در زمینه ریاضیات بود، به نتیجه‌ای نرسیدند.

نتیجه تصویری برای علم ژنتیک

 

نخستین کسی که توانست قانون‌های حاکم بر انتقال صفتهای ارثی را شناسایی کند، کشیشی اتریشی به نام گرگور مندل بود که در سال ۱۸۶۵ این قانون‌ها را که نتیجهٔ آزمایش‌هایش روی گیاه نخود فرنگی بود، ارائه کرد. اما متأسفانه جامعه علمی آن زمان به دیدگاه‌ها و کشفهای او اهمیت چندانی نداد و نتیجهٔ کارهای مندل به دست فراموشی سپرده شد. در سال ۱۹۰۰ میلادی کشف دوبارهٔ همان قانون‌ها، توسط درویس، شرماک و کورنز باعث شد که دیدگاه‌های مندل به گونه‌ای جدی‌تر مورد توجه و پذیرش قرار گیرد. هم اینک، مندل به عنوان «پدر دانش ژنتیک» شناخته می‌شود.

در سال ۱۹۵۳ با کشف ساختمان جایگاه ژن‌ها از سوی جیمز واتسون و فرانسیس کریک، رشته‌ای نو در دانش زیست‌شناسی بوجود آمد که زیست‌شناسی مولکولی نام گرفت. با گذشت حدود یک صده از کشفهای مندل در سالهای ۱۹۷۱ و ۱۹۷۳ در رشته زیست‌شناسی مولکولی و ژنتیک، که اولی به بررسی ساختمان و چگونگی کارکرد ژن‌ها و دومی به بررسی بیماریهای ژنتیک و پیدا کردن درمانی برای آنها می‌پرداخت، این دو رشته با هم درآمیختند و رشته‌ای به نام مهندسی ژنتیک را پدید آوردند که طی اندک زمانی توانست در رشته‌های گوناگون دیگری مانند پزشکی، صنعت، کشاورزی، و... بسیار اثرگذار باشد. پژوهش‌های ژنتیکی همچنین به سهم خود موجب شده‌است که آدمی به جهان و دنیای پیرامون خود، بصیرت به مراتب بیشتری پیدا کرده و نگاهی نو بر خویش بیندازد. تمام ویژگی‌های فیزیکی ما و تمام موجودات زنده‌ای که روی زمین زیست می‌کنند تحت نفوذ و متأثر از DNA موجود در سلول یا تغییرات ژنتیکی است که اتفاقی یا اجباری در ناحیه‌ای از ژنوم به وقوع می‌پیوندد. در این تغییرات معمولاً یک یا چند باز زنجیره اسید نوکلئیک تعویض شده و اطلاعات ژنتیکی ژنوم تغییر می‌کند و بطور پایدار به نسلهای بعدی منتقل می‌گردد. از این رو استفاده از این دانش گسترده شده است بطوریکه یکی از عرصه‌های کاربردی این علم تعیین نسبتهای خویشاوندی و شناسایی افراد و تعیین دودمان و نیای ژنتیکی انسانهاست.

 

 

نتیجه تصویری برای علم ژنتیک

مهندسی ژنتیک، به مجموعه روش‌هایی گفته می‌شود که به منظور جداسازی، خالص سازی، وارد کردن و بیان یک ژن خاص در یک میزبان بکار می‌روند و نهایتاً منجر به بروز یک صفت خاص و یا تولید محصول مورد نظر در جاندار میزبان می‌شود. کاربردهای مهندسی ژنتیک تقریباً نامحدود به نظر می‌رسد. این علم کاربردهای زیادی در علوم پایه، تولیدات صنعتی، کشاورزی و علوم پزشکی دارد. در زمینه علوم پایه، بررسی‌هایی مانند مکانیزمهای همانند سازی DNA و بیان ژنها در پروکاریوتها، یوکاریوتها و ویروسها و همچنین چگونگی ساخته شدن و تغییرات پروتئینهای داخلی سلول و همچنین مکانیزم ایجاد سرطان از جمله کاربردهای مهندسی ژنتیک است. در زمینه کشاورزی که بستر بسیاری از کاربردهای مهندسی ژنتیک است، تولید گیاهان مقاوم به آفات گیاهی و خشکی، تولید گیاهان پرمحصول و تولید گاوهای دارای شیر و گوشت بیشتر، را می‌توان نام برد. و در زمینه کاربردهای پزشکی، تشخیص بیماریهای ارثی، تولید انسولین انسانی، تولید هورمون رشد انسان و... را می‌توان نام برد. در سال‌های اخیر گسترش و توسعهٔ تکنیک‌های سنتز دی ان ای نوترکیب انقلابی را در درمان بسیاری از بیماری‌های انسانی از جمله انواع سرطان‌ها، اغلب بیماری‌های خود ایمنی نظیر دیابت و همچنین تشخیص، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های مادر زادی فراهم آورده‌است.

 

 

 

بنیامین خیامی


بدون فوت وقت ، به سراغ معرفی معروفترین و پرکاربرد ترین ماده انفجاری یعنی تی ان تی میروم. TNT

تی ان تی مخفف - تری نیترو تولوئن - است.

چگالی آن 1/63 میباشد و سرعت انفجار آن نیز 6950 متر بر ثانیه است.

این ماده به خودی خود بی خطر است و حتی میتوان آن را بسادگی ذوب کرد و در ظرف ریخت. (در گرما حساسیت آن البته زیادتر میشود)

در صورتی که آن را آتش بزنید بنرمی میسوزد اما در صورت استفاده از چاشنی (فیوز) منفجر شده و قدرت نخریب فراوانی را وارد میکند.

قدرت تخریب آن در مجاورت مقدار کافی اکسیژن زیاد میشود. دقت کنید قدرت تخریب ناشی از آزاد شدن مقادیر زیاد گاز در زمان کوتاه است.

اما برای جبران کمبود اکسیژن در دینامیت از نیترات آمونیم با نام تجاری آماتول استفاده میشود.

تذکر : در این حالت این ماده بسیار خطرناک میباشد و بکاربردن آن نیازمند آموزش است.

آماتول دارای 80 در صد نیترات آمونیم و 20 درصد تی ان تی است.

اما تهیه تی ان تی که بسیار مورد علاقه شما بوده است.

متیل بنزن با نام تجارتی تولوئن در سه مرحله در مجاورت اسید نیتریک (غلیظ) واکنش داده و تری نیترو تولوئن را میسازد.

حلقه تولوئن در این حالت دارای سه شاخه NO2 و یک شاخه CH3 میشود




تری‌نیتروتولوئن یا تی‌ان‌تی (TNT) یا تروتیل یک مرکب هیدروکربن معطر بلوری و زرد رنگ است که در ۳۵۴ درجه کلوین ذوب می‌شود. تی‌ان‌تی ماده منفجره است که سرعت انفجار آن ۷۰۲۸ متر در ثانیه می‌باشد و در بسیاری از ترکیبات انفجاری بکار می‌رود. تی‌ان‌تی به‌وسیله نیتراسیون تولوئن C6H5CH3 تهیه می‌شود و فرمول شیمیایی آن (CH3(NO2)C6H2) و نام آیوپاک آن 2,4،6 Trinitromethylbenzene است.


تری نیترو تولوئن کریستال‌های سوزنی شکل زرد کمرنگی است که می‌تواند در یک فضای بی هوا (خلاء) تقطیر شود. تی‌ان‌تی در آب بسختی قابل حل است؛ بیشتر در اتر و استون، بنزین و پیریدین حل می‌شود. به دلیل پائین بودن نقطه ذوب تی‌ان‌تی در ۳۵/۸۰ درجه سانتیگراد می‌توان آنرا در آب گرمکن ذوب کرد و به آن شکل داد. تی‌ان‌تی سمی است و تماس آن با پوست می‌تواند تولید آلرژی و واکنش انفعالی شدید تولید کند، این واکنش شدید پوست را به رنگ زرد متمایل به نارنجی در می‌آورد.

‌•‌ قابلیت ذوب در آب: ۱۳۰ میلی گرم / لیتر در ۲۰ درجه سانتیگراد ‌•‌ در بخار تحت فشار: ۲۰ درجه سانتیگراد ۵/۱ – ۶ mbar ‌•‌ سرعت انفجار: ۶۷۰۰ -۷۰۰۰ میلی / ثانیه ۶۹۰۰ میلی/ثانیه (چگالی: ۱/۶ گرم/سانتیمترمکعب ‌•‌ تست با حافظ سرب: ۳۰۰ میلی لیتر / ۱۰ گرم ‌•‌ حساسیت ضربه زنی: ۱۵ Nm (۱/۵ کیلو در متر)

برخی آزمایش‌های زمینی نظامی با ماده تی‌ان‌تی آلوده است. تی‌ان‌تی تا حد زیادی سمی است. می‌تواند از راه پوست جذب شود و موجب سوزش و آزردگی پوست می‌شود و لکه‌ای زرد رنگ متمایل به نارنجی از خود باقی می‌گذارد. در جریان جنگ جهانی اول کارمندان امور دفاعی و مهمات که مواد منفجره را دست می‌زدند پوست آنها به رنگ زرد روشنی در آمد که در اصطلاح به "دختر قناری" یا به صورت ساده "قناری" خوانده شدند که در معنی کارگران امور دفاعی را تشریح می‌کرد. تی‌ان‌تی در نهایت موجب تغییر رنگ موی زنجبیلی به سبز می‌شود. در سال ۱۹۱۶ دولت بریتانیا در مورد زنان کارگر که در زرادخانه سلطنتی حومه لندن بنام وولویچ کار می‌کردند متوجه این نکته شدند که ۳۷% آنان از یک درد بسیار شدید رنج می‌برند و اشتهای آنها شدیداً کم شده و گاهی تهوع و برخی هم مبتلا به یبوست می‌شوند، ۲۵% آنان از ناراحتی‌های پوستی شدید رنج می‌بردند و ۳۴% آنان متوجه تغییر در عادت‌های ماهانه خود شدند. پیش از اینکه ماسک‌های گاز و محافظ‌های پوست شناخته شده باشد صدها کارگر دچار مرگ‌های غیر قابل توصیف شدند.

مردمی که در تماس با تری نیترو تولئن قرار گیرند و بیش از حد با آن در تماس باشند به کم خونی و یا آنمی‌های غیر عادی و ناراحتی‌های کبدی غیر قابل وصف دچار می‌شوند. خون و جگر آلوده شده و تورم جگر بروز می‌کند و ناراحتی‌های شدید دیگری بوجود می‌آید که قدرت دفاعی بدن را بشدت پائین می‌آورد، این رویداد در حیواناتی که ترینیتروتولئن را خورده و یا استشمام کرده باشند نیز دیده می‌شود.

گواهی‌های زیادی در دست است که تی‌ان‌تی موجب اختلال در باروری تخم نر می‌شود و تی‌ان‌تی به احتمال قوی کارسینوژن (ماده ایجاد کننده سرطان) است. مصرف تی‌ان‌تی موجب سیاه شدن ادرار می‌شود.






بنیامین خیامی


 

 

 

میگوها از خانواده سخت پوستان هستند و غالبا در دریا زندگی می کنند. میگو مقدار قابل توجهی املاح ضروری به ویژه آهن و فسفر دارد که برای کودکان در حال رشد و زنان باردار بسیار مفید است.

 

میگو منبع عالی ویتامین B۱۲، ویتامین D، سلنیوم، پروتئین با کیفیت بالا، چربی های غیر اشباع و آهن و نیاسین است.

 

ویتامین D۳ به طور طبیعی در فراورده های حیوانی یافت می شود که غنی ترین آنها روغن ماهی است. سلنیوم در انواع غذاهای دریایی موجود است و آثار آنتی اکسیدانی آن در جلوگیری از سرطان موثر است.

 

سلنیوم در نوسازی و ترمیم بخش های تخریب شده DNA اهمیت دارد و در فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز دخالت دارد که در کبد مواد سمی را خنثی می کند.مصرف روزانه ۱۲۰ گرم میگو ۷/۸۱ درصد نیاز روزانه به سلنیوم را برطرف می کند.میگو حاوی آمینو اسید تریپتوفان است و این آمینو اسید در بدن تبدیل به نیاسین (ویتامین B۳) می شود و در کل نیاسین میگو را بالا می برد.

 

نیاسین نقش های بسیار متفاوتی در متابولیسم دارد در کمبود آن باعث ضعف عضلانی، بی اشتهایی، سوءهاضمه و بثورات جلدی می شود و کمبود شدید آن منجر به پلاگر همراه با خشکی پوست و تیرگی آن و پوسته ریزی و همچنین اسهال و البته مشکلات روحی روانی می شود.

 

همچنین با مصرف ۱۲۰ گرم میگو، ۴/۷۰ درصد نیاز روزانه ویتامین B۱۲ و ۸/۱۰ درصد نیاز روزانه ویتامین B۶ تامین می شود. از طرفی در هر ۱۱۰ گرم میگو ۲۰۰ میلی گرم کلسترول است اما نسبت LDL (کلسترول بد) به HDL (کلسترول خوب) با مصرف میگو کاهش می یابد.

 

یکی از مشکلات ماهی ها متیل جیوه است که در آنها و به ویژه پوست شان ذخیره می شود. جیوه حاصل از آلودگی هوا، توسط باران وارد رودخانه و دریا می شود و ماهی ها به واسطه خوردن جلبک ها و پلانکتون ها این ماده را دریافت می کنند. تقریبا تمام ماهی ها حاوی متیل جیوه هستند که می تواند منجر به بروز آسیب های عصبی به خصوص در کودکان شود.

 

با این حال مطالعات اخیر از فواید تغذیه ای مصرف ماهی در زنان باردار حکایت دارد و آن را بسیار پراهمیت تر از مساله میزان جیوه موجود در این ماهی ها می داند. پیش از این FDA در سال ۲۰۰۴ در اطلاعیه ای اعلام کرده بود که زنان باردار و شیرده در طول هفته بیش از ۱۲ انس از غذاهای دریایی حاوی جیوه پایین مانند میگو و ماهی تن استفاده کنند و از مصرف ماهی های با محتوای جیوه بالا مثل شمشیرماهی و کوسه ماهی پرهیز کنند ولی حالا مصرف ماهی را بیشتر توصیه کرده است و مساله جیوه را کم اهمیت تر دانسته است.پوست کندن ماهی از محتوای جیوه کلی موجود در ماهی می کاهد.

 

برای کاهش وزن، پایین آوردن کلسترول و جلوگیری از انواع سرطان، اغلب رژیم های کم چرب را توصیه می کنند.

 

اما اگر چه کاهش کلسترول احتمال خطر مرگ به دلیل بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد ولی از طرفی می تواند منجر به افزایش احتمال بروز مرگ ومیر غیرطبیعی ناشی از افسردگی و خودکشی شود. پس خیرالامور اوسطها. در این مورد گزینش غذاها و استفاده از اسیدهای چرب غیراشباع گیاهی و ضروری موجود در غذاهای دریایی توصیه می شود هر چند که عوامل متعدد فرهنگی، آداب و رسوم اجتماعی، سطح سواد و آگاهی و البته عامل مهم اقتصادی روی این گزینش اثر می گذارد. با این حال ماهی گران تر دلیلی بر مغذی تر بودن آن نیست.

 

زیرا انواع ماهی حتی از نوع پرورشی ارزش بسیار بالاتری از منابع دیگر پروتئین های حیوانی و اسیدهای چرب، مثل گوشت قرمز سرخ شده دارد.

 

در هرم غذایی مدیترانه ای که یکی از بهترین و تاییدشده ترین مراجع غذایی است، مصرف گوشت سفید، چند بار در هفته و مصرف گوشت قرمز، به میزان کمتر و چندبار در ماه توصیه شده است.

 

LDL (کلسترول بد) باعث سختی عروق و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می شود ولی HDL (کلسترول خوب) باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی می شود. روغن های جامد و اشباع نسبت LDL به HDL را افزایش می دهند و زمینه برای ایجاد بیماری های مختلف مزمن را فراهم می کنند.

 

اسیدهای چرب غیراشباع امگا۳ (EPA و DHA) که در ماهی و میگو یافت می شوند میزان کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهند.

 

علاوه بر این غذاهای دریایی حاوی پروتئین با کیفیت خوب و انواع املاح و عناصر موردنیاز بدن و ویتامین های گروه B و D هستند.

منبع:aftab.ir



shrimp

 

میگو گونه‌ای از سخت پوستان آبزی است که در بیشتر آبهای جهان اعم از آب شور و آب شیرین یافت می‌شود. میگو یک منبع غذایی برای موجودات دریایی است. میگوها می توانند رو به عقب شنا کنند .آنها مقاومت بالایی در برابر مواد سمی در مناطق آلوده دارند . میگو به صورت گسترده‌ای توسط انسان‌ها به عنوان ماده غذایی استفاده می‌شود . همانند سایر خوراک‌های دریایی میگو سرشار از کلسیم، ید، و پروتئین است . همچنین میگو دارای ۱۲۲ تا ۲۵۱ میلی گرم کلسترول ( بسته به روش آماده سازی ) می‌باشد. مصرف میگو به علت اثر بر روی سیستم گردش خون انسان سالم ارزیابی می‌شود.

میگو

 

بنیامین خیامی

باکتری سالمونلا

مسمومیت غذایی که به دلیل گروه باکتری سالمونلا اتفاق می افتد سالمونلوزیس نامیده می شود . تعداد زیاد و گوناگونی ازباکتری سالمونلا وجود دارند که بر حسب اولین مشاهدات که شرح داده شده است ، نامگذاری شده اند مانند سالمونلا تیفی موریوم ، سالمونلا انتریتیس ، سالمونلانیوپورت ، سالمونلا دولین و… .  باکتری ها ممکن است مدت طولانی در خارج از بدن زنده بمانند و در شرایط گرما و رطوبت به سرعت تکثیر شوند . برای ایجاد بیماری تعداد زیادی از باکتری های زنده (بیش از 100/000 در هر گرم ) لازم است .

نگهداری غذا درحرارت کمتر از 5 درجه سانتی گراد باعث جلوگیری از تکثیر باکتری سالمونلا می شود . گوشت پخته شده ای که مقداری از آن باقی مانده است برای جلوگیری از تکثیرباکتری سالمونلا باید بلافاصله به سرعت سرد شوند .

منابع و مکان های رشد باکتری سالمونلا

غذاهای گوشتی ، تخم مرغ و محصولات تخم مرغ (سس مایونز)، کیک ، بستنی ، فرنی و خامه مصنوعی بیشتر آلوده می شوند . مرغ و سایر حیوانات اغلب ناقل سالمونلا هستند . تخم مرغ منبع شایع این نوع عفونت محسوب می شود . ممکن است قبل از خواباندن تخم مرغ ها در سالمونلای آلوده ، آنتراتیوس گردیده و یا بعد از تخم گذاری در اثر آلودگی با فضولات مرغ عفونی شوند . به گزارش اسان طب  سالمونلوزیس در اثر آلودگی تخم مرغ (سس مایونز ، کیک بستنی ) ویا پخت نامناسب تخم مرغ نیز ایجاد می شود . فریزر و پاستوریزه کردن برای تخم مرغ استفاده نمی شود وبرای جلوگیری از عفونت غذایی با تخم مرغ بهتر است هر چه زودتر تخم مرغ مصرف شود و یا پخته شود .

موش صحرایی و موش خانگی ممکن است منابع شایع عفونت سالمونلایی باشند . فضولات آنها می تواند آلودگی را به غذا انتقال دهد . حیوانات خانگی نیز ممکن است بدون داشتن علایم بالینی منبع آلودگی باشند . این دلیل خوبی برای نگهداری سگ ها بیرون از اغذیه فروشی ها می باشد .

گوشت و محصولات آن نیز اغلب به وسیله ی باکتری سالمونلاآلوده می شوند . به خصوص گوش تهایی که پس از خرد کردن لاشه تمیز و درست خرد و درست می شوند . مرغ و ماهی نیز به باکتری سالمونلا آلوده می شوند به خصوص اگر قسمتی از مرغ یخ زده قبل از پختن گرم شود . باکتری سالمونلا به راحتی کشته می شود و پختن غذا با حرارت مناسب تامین کننده این خواسته است و کافی است حرارت قسمت مرکزی غذا حدود 65 درجه سانتی گراد باشد . در این صورت همه باکتری ها از بین خواهند رفت .







عفونت های خفیف و شدید می تواند انسان های در معرض خطر را از بین ببرد. اما راه هایی وجود دارد که از این نوع عفونت ها پیشگیری می کند.

 

منابع غذایی سالمونلا

همه غذاهای خام با منشا حیوانی مثل گوشت، مرغ، شیر و لبنیات، تخم مرغ و غذاهای دریایی می توانند آلوده به باکتری سالمونلا شوند.

همچنین برخی میوه جات و سبزیجات می توانند باکتری سالمونلا را در خود داشته باشند.

مردم باید از مصرف هر گونه مواد غذایی خام و نپخته و مواد غذایی غیرپاستوریزه پرهیز کنند.

 

آیا پختن و یا شستن کمک کننده می باشد؟

پختن باعث از بین رفتن باکتری سالمونلا می شود، در حالی که شستن میوه ها و سبزیجات باعث نابودی سالمونلا نمی گردد. پس، بهتر است میوه ها و یا سبزیجاتی که پیر و کهنه شده اند را دور بیاندازید.

علاوه بر این، هنگامی که مقامات بهداشتی هشدار می دهند برخی غذاها را نخورید، بهتر است که آنها را اصلا مصرف نکنید.

 


انجمن کنترل بیماری ها به والدین کودکان کمتر از 5 سال، توصیه می کند که از خریدن و یا دست زدن به جوجه مرغ و یا جوجه اردک خودداری کنند

منابع غیر غذایی سالمونلا

حیوانات خانگی ممکن است باکتری سالمونلا را در روده خود حمل کنند. بنابراین مدفوع آنها دارای باکتری سالمونلا می باشد.

باکتری سالمونلا در روده حیوانات خانگی از قبیل: لاک پشت، مار ، جوجه و پرندگان دیگر؛  بیشتر یافت می شود.

همیشه، بعد از دست زدن به حیوانات و مدفوع آنها، دستان خود را با آب گرم و صابون خوب بشویید.

 

سالمونلا در جوجه مرغ و جوجه اردک

انجمن کنترل بیماری ها ( CDC) شیوع سالمونلا در جوجه ها را هشدار داده است.

شیوع این بیماری در بهار هر سال ایجاد می شود، زیرا پدر و مادر برای فرزندانشان، جوجه می خرند و با این کار باکتری سالمونلا را به خانه خود می آورند!

بکتری سالمونلا

انجمن کنترل بیماری ها به والدین کودکان کمتر از 5 سال، توصیه می کند که از خریدن و یا دست زدن به جوجه مرغ و یا جوجه اردک خودداری کنند.

 

علائم آلودگی با سالمونلا

این علائم غالبا بعد از 12 تا 72 ساعت، پس از بلع غذا ظاهر می شوند. این علائم عبارتند از:

دل درد

- گرفتگی های عضلات شکمی

اسهال

تب

 

درمان سالمونلا

بیشتر مبتلایان بدون روش های درمانی، در طی 4 تا 7 روز بهبود می یابند.

افرادی که دارای اسهال شدیدی می باشند، نیاز به جبران مایعات از دست رفته دارند. این مایعات را می توان از طریق داخل وریدی به بدن رساند.

آنتی‌بیوتیک همیشه لازم نیست. اما اگر باکتری سالمونلا، روده ها را عفونی کرده باشد، درمان آنتی‌بیوتیک لازم است.

درمان با آنتی بیوتیک در کودکان، افراد ضعیف، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف لازم است، زیرا در این افراد باکتری سالمونلا، خیلی قوی عمل می کند. 





بنیامین خیامی

تخمه‌ی آفتاب‌گردان سرشار از فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم و آهن است که در این مورد آخر می‌تواند با جوانه‌ی گندم، جگر و یا زرده‌ی تخم مرغ وارد رقابت شود.

این تخمه های پرطرفدار همچنین سرشار از ویتامین B و ویتامین E می‌باشند. برای آشنایی بیشتر با تخمه های عاشق‌ترین گل دنیا با ما همراه باشید.

 

1- تخمه آفتاب‌گردان به شما انرژی می‌دهد

یک مشت تخمه‌ی آفتاب‌گردان 55 درصد تیامین یا همان ویتامین B1 مورد نیاز روزانه‌ی ما را تأمین می‌کند. همچنین بهتر است بدانید که تخمه آفتاب‌گردان حاوی میزان قابل توجهی فولات (اسیدفولیک) و اسید پانتوتنیک یا ویتامین B5 و ویتامین‌های دیگر گروه B می‌باشد. این ویتامین‌ها باعث می‌شوند که بدن به خوبی بتواند از هیدرات‌های کربن (قندها) استفاده کند و پرانرژی باشد.

ترکیبات تخمه‌ی آفتاب‌گردان داخل روده با کلسترول وارد نبرد شده و باعث کاهش

جذب آن می‌شوند

تخمه آفتاب‌گردان

2- تخمه آفتاب‌گردان میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد

تخمه های آفتاب‌گردان سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی پُلی، به ویژه به صورت اسید لینولئیک هستند که یک اسید چرب امگا 6 محسوب می‌شود.

از این گذشته در این تخمه‌ها حدود 20 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی مونو نیز وجود دارد. این اسیدهای چرب، زمانی که در تعادل با امگا 3 ها قرار بگیرند برای سلامت قلب و عروق بسیار مفیدند.

تخمه‌های آفتاب‌گردان سرشار از فیتواسترول‌ها هستند؛ یعنی در هر فنجان حدود 270 میلی گرم. این ترکیبات ساختاری شبیه به کلسترول دارند و با کلسترول بد خون (LDL) مقابله می‌کنند. در واقع ترکیبات تخمه‌ی آفتاب‌گردان داخل روده با کلسترول وارد نبرد شده و باعث کاهش جذب آن می‌شوند. به این ترتیب کلسترول از طریق مدفوع دفع می‌شود.

تخمه آفتاب‌گردان

3- تخمه‌ی آفتاب‌گردان سرشار از منیزیم است

نصف فنجان تخمه‌ی آفتاب‌گردان حاوی حدود 255 میلی گرم منیزیم است. منیزیم یک ماده‌ی مغذی لازم برای بدن است که مانع سکته‌ی قلبی می‌شود، اثرات منفی سندروم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد، ضدالتهاب است، باعث کاهش وزن می‌شود، از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا با عفونت‌ها و بیماری‌ها مقابله کند.

 

4- تخمه‌ی آفتاب‌گردان باعث تسکین آلرژی و برخی از مشکلات التهابی می‌شود

تخمه‌ی آفتاب‌گردان منبع خوب ویتامین E محسوب می‌شود. یک مشت از این تخمه‌ها 90 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تأمین می‌کند. این آنتی اکسیدان قوی رادیکال‌های آزاد التهاب‌زا را خنثی می‌کند.

نصف فنجان تخمه‌ی آفتاب‌گردان حاوی حدود 255 میلی گرم منیزیم است. منیزیم

یک ماده‌ی مغذی لازم برای بدن است که مانع سکته‌ی قلبی می‌شود

نتیجه‌ی مطالعاتی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد ویتامین E سطح التهاب‌ها را کاهش می‌دهد.

تخمه‌ی آفتاب‌گردان برای رشد کودکان و همچنین برای زنان باردار بسیار خوب است.

ترجمه: فاطمه مهدی پور


تاثیر ویتامینE موجود در تخمه آفتاب گردان بر بیماریهای قلبی ـ عروقی

تخمه آفتاب گردان منبعی غنی از ویتامین E، اولین آنتی اکسیدان حل کننده چربی می‌باشد. ویتامینE، در طول بدن حرکت می‌کند و رادیکالهای آزاد موجود در بدن که به مولکولها و ساختارهایی که حاوی چربی هستن مانند غشاء سلولها(سلولهای مغز) و کلسترول آسیب می‌رساند را خنثی می‌نماید. ویتامینE با حمایت از این مولکولها و بافت‌ها، تاثیراتی ضد التهاب دارد که در باعث کاهش علائم آسم، رماتیسم استخوانی و آرتروز می‌گردد.( بیماریهایی که رادیکالهای آزاد و التهابات نقش موثری در آنها دارد)همچنین ویتامینE، باعث کاهش سرطان روده، کاهش علائم گرگرفتگی در زنان یائسه و همچنین کاهش پیشرفت عوارض دیابت می‌گردد.

از دیگر فواید ویتامینE، می‌توان به جلوگیری آن از ابتلاء به بیماریهای قلبی ـ عروقی نام برد. ویتامینE یکی از مهمترین آنتی اکسیدانهایی می‌باشد که در ذرات کلسترول پیدا می‌شود و از اکسید شدن کلسترول توسط رادیکالهای آزاد جلوگیری می‌نمایند. زیرا بعد از اینکه کلسترول اکسید می‌شود، به دیواره رگهای خونی می‌چسبد و این مراحل اولیه تصلب شریان است و باعث گرفتگی رگ، حمله قلبی یا سکته می‌شود. وجود مقدار کمی‌از ویتامینE در بدن می‌تواند باعث کاهش ریسک گرفتگی شریانها شود. در واقع، مطالعه بر روی ویتامین E نشان داده است که کسانیکه از ویتامین E در غذای روزانه استفاده می‌کنند، ‌کمتر دچار مرگ و میر ناشی از سکته قلبی می‌شوند.
Image result for ‫خواص تخمه ی آفتابگردان‬‎Image result for ‫خواص تخمه ی آفتابگردان‬‎
 
مواد موجود در 100 گرم تخکه آفتاب گردان 
 
ویتامین E 10 ـ 18 میلی گرم
ویتامینB1(تیامین) 82/0میلی گرم
منگنز 73/0میلی گرم
منیزیم 44/127میلی گرم
مس       63/0میلی گرم
سلنیوم 42/21   میلی گرم
فسفر 8/253میلی گرم
ویتامین  B5 43/2میلی گرم
فولات 86/81 mcg

کاهش کلسترول بدلیل خاصیت فیتواسترول (phytosterols)تخمه آفتاب گردان

فیتواسترول، ماده ای است که در گیاهانی یافت می‌شود که ساختار شیمیایی بسیار شبیه به کلسترول دارند و وقتی در رژیم غذایی به اندازه کافی باشد به کاهش کلسترول و همچنین کاهش ریسک ابتلاء به سرطان کمک می‌نماید.

با منزیم موجود در تخمه آفتاب گردان، ‌اعصاب و رگهای خونی را آرامش دهیم.

تخمه آفتاب گردان منبع خوبی از منیزیم می‌باشد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که منیزیم به کاهش فشار خون و سردردهای میگرنی و همچنین سکته قلبی کمک می‌کند. منیزیم همچنین برای سلامت استخوانها و بدست آوردن انرژی ضروری است و تقریباً دو سوم منیزیم موجود در بدن در استخوانها یافت می‌شود. در بسیاری از سلولهای عصبی، منیزیم بعنوان سدی از ورود کلسیم به سلولهای عصبی عمل می‌کند. اگر در بدن میزان کلسیم کم باشد، کلسیم به راحتی وارد بدن می‌شود و فعالیت سلولهای عصبی کم می‌شود. کمبود منیزیم در بدن باعث بالا رفتن فشارخون، گرفتگی ماهیچه‌ها ( شامل گرفتگی ماهیچه قلب، راههای هوایی که از نشانه های آسم است) و سردردهای میگرنی و همچنین خستگی و تنش می‌شود.
خواص داروئی:(1)
اسانس گل آفتاب گردان برای التیام زخم ها و پائین آوردن فشار خون بکار می‌رود.  اسانس برگ های آفتاب‌گردان خاصیت میکروب کشی دارد.  در طب قدیم ایران  و در طب چینی از تمام قسمت های گیاه آفتاب گردان استفاده می‌شود. 
در مواردزیر می‌توان از این گیاه استفاده کرد و از خواص درمانی آن برخوردار شد. 
1) زنگ زدن گوش : مغز ساقه آفتاب گردان را در آب جوش ریخته و مانند چائی دم کنید و روزی سه فنجان از این چایی بنوشید. 
2) تقویت معده و پائین آوردن فشار خون : 30 گرم برگهای خشک آفتاب گردان را دم کنید و سه فنجان  در روز بنوشید. 
3) سرگیجه و ورم صورت،  آب آوردن بدن و تسریع زایمان : 20 گرم از گلهای خشک آفتاب گردان را در آب جوش دم کنید و روزی سه فنجان از این دم کرده را بنوشید. 
4) درد معده،  بیماریهای دستگاه ادراری،  یبوست : 30 گرم ریشه خشک شده آفتاب گردان را در آب جوش ریخته و مدت 5 دقیقه بگذارید بجوشد یک فنجان از آنرا سه بار در روز بنوشید. 
5) آرتروز و ورم پستان : هنگامیکه آفتاب گردان گل می‌دهد طبق گل ( قسمت پایین گل که مانند بشقابی است) را جدا کرده و در آّن انداخته آنقدر بجوشانید که شیره چسبناکی باقی بماند و سپس  این شیره را روی مفصل های دردناک بمالید و ماساژ دهید درد آرتروز برطرف می‌شود.  برای درمان ورم پستان در زنان شیر ده طبق گل را هنگامیگه گل دانه داده است جدا کنید و در زیر آفتاب خشک کرده و سپس تکه تکه کرده و بو ( سرخ کنید ) دهید.  که کاملا قهوه ای شود و بعد آنرا خورد کرده بصورت پودر درآورید و این پودر را در آب جوش که کمی‌شکر به آن اضافه کرده اید ریخته و این شربت را به مریض بدهید تاشفا یابد. 
6) اسهال خونی : برای درمان اسهال خونی تخم آفتاب گردان را ( بمقدار 30 گرم ) در آب ریخته و حدود یکساعت با حرارت ملایم بپزید سپس آنرا با نبات یا قند شیرین کرده و به مریض بدهید. 
7) سردردی که همراه با سرماخوردگی است : 30 گرم تخم آفتاب گردان را در دو لیوان ریخته و بگذارید بجوشد تا نصف لیوان آن باقی بماند و این جوشانده را دوبار در روز بنوشید. 
8) بیماری فتق : 30 گرم ریشه تازه آفتاب گردان را با آب وشکر قهوه ای بجوشانید و جوشانده را سه بار در روز بنوشید. 
9) سنگ کلیه : حدود یک متر از مغز ساقه آفتاب گردان را در دو لیوان آب ریخته و بگذارید آهسته باملایمت بجوشد تا مقدار آن به نصف لیوان تقلیل یابد آنگاه بمدت یک هفته و روزی یکبار آنرا بنوشید تا از شر سنگ کلیه راحت شوید. 
10) زخم،  بریدگی و جراحت : مغز و ساقه آفتاب گردان را باید له کرد و مانند پماد روی زخم  جراحت گذاشت این عمل خونریزی را بند می‌آورد و بهبودی را تسریع می‌کند.  سعی کنید گیاه آفتاب گردان را در حیاط خود بکارید و از خواص درمانی آن استفاده کنید.  
البته تخم آفتاب گردان را باید بصورت خام استفاده کنید چون بو داده و نمک زده آن دارای خواص ذکر شده در این مبحث نمی‌باشد.

Image result for ‫خواص تخمه ی آفتابگردان‬‎Image result for ‫خواص تخمه ی آفتابگردان‬‎
بنیامین خیامی
جمهوری ایتالیا
Repubblica Italiana
ایتالیا
پرچم نشان ملی
شعار ملیندارد
سرود ملیپایتخت = رم
(و بزرگترین شهر) رم
زبان رسمی زبان ایتالیایی
نوع حکومت جمهوری

ایتالیا کشوری در جنوب اروپا و پایتخت آن شهر رم است. این کشور از شبه‌جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردِنی در دریای مدیترانه تشکیل شده‌است. امروزه ایتالیا کشوری توسعه‌یافته است و جزو گروه هشت به‌شمار می‌آید.

واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا ۶۰ میلیون و ششصد هزار نفر است و ۹۱٫۶ درصد مردم آن مسیحی هستند.

ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. ایتالیا آب‌وهوای معتدل فصلی دارد و آب‌وهوای مناطق ساحلی آن با شرایط هوایی کوهستان‌های داخلی تفاوت زیادی دارد.

دو کشور مستقل بسیار کوچک به نام‌های واتیکان و سان مارینو در درون خاک ایتالیا قرار دارند و یک تکه از خاک ایتالیا نیز بیرون از خاک اصلی این کشور و در سوئیس قرار دارد که کامپیونه دیتالیا نامیده می‌شود.

رم، پایتخت ایتالیا، به عنوان پایتخت امپراتوری روم و اقامتگاه پاپ، برای سده‌های پیاپی از مراکز سیاسی و مذهبی تمدن غرب بود.

پس از فروپاشی امپراتوری روم، منطقه ایتالیا به مناطق و شهرهای خودگردان بسیاری تقسیم شده‌بود (ازجمله جمهوری ونیز و دولت کلیسا) ولی واحدهای مختلف سیاسی در منطقه ایتالیا در سال ۱۸۶۱ متحد شده و کشور کنونی ایتالیا را به‌وجود آوردند.


Image result for ‫ایتالیا‬‎Image result for ‫ایتالیا‬‎Image result for ‫ایتالیا‬‎Image result for ‫ایتالیا‬‎
کاری که هرکسی باید در ایتالیا انجام بده !

کشور ایتالیا بخشی از اتحادیه های و یکی از مدرن ترین و توسعه یافته ترین کشور های سراسر دنیا به شمار می رود این کشور از نظر تاریخی بسیار غنی است و جزو هشت کشور صنعتی جهان به شمار می رود شاید جالب  باشد که بدانبد نقشه ی این کشور شبیه به چکمه است

زبان اصلی مردم ایتالیا،ایتالیایی است. بیش از 55 میلیون نفر در ایتالیا به زبا ایتالیایی صحبت می کنند.این ربان شباهت زیادی به زبان های لاتین و رومی دارد و کمتر می تتوان آن را به دیگر زبان های اروپایی شباهت داد البته باید گفت زبان ایتالیایی شاخه ای از زبان های رومی است.
به غیر از زبان ایتالیایی زبان های دیگری مانند آلمانی ، فرانسوی ، لومباردی ، لیگوری ، ساساری ، توسکانی ، ناپلی و... نیز در این کشور رواج دارند.


بنیامین خیامی

نتیجه تصویری برای نانو تکنولوژینتیجه تصویری برای نانو تکنولوژی

فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستمهایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی - عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک - از خود نشان می‌دهند. فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده‌ای عظیم است که در تمامی گرایش‌های علمی راه یافته واز فناوریهای نوینی است که با سرعت هرچه تمام تر درحال توسعه می‌باشد. از ابتدای دهه ۱۹۸۰ میلادی گستره طراحی و ساخت ساختمانها هر روزه شاهد نوآوری‌های جدیدی در زمینه مصالح کارآمدتر و پربازده‌تر در مقاومت، شکل پذیری، دوام و توانایی بیشتر نسبت به مصالح سنتی است. نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون مهندسی مواد، پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک کاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود. تحلیل گران بر این باورند که فناوری نانو، زیست فناوری (Biotechnology) و فناوری اطلاعات (IT) سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می‌دهند. نانو تکنولوژی می‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.

ایران در زمینه تعداد پتنت های منتشر شده در رابطه با فناوری نانو، مقام ۲۹ را در سال ۲۰۱۲ در دنیا کسب کرد.[۱]

پژوهشگران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در اردیبهشت ۱۳۹۲ موفق به ارائه و معرفی راه‌های ارتباط بین فناوری نانو و علوم اعصاب به یکدیگر شده و روشی برای ردیابی پیام رسان‌ها در مغز شدند.[۲]

 

نتیجه تصویری برای نانو تکنولوژینتیجه تصویری برای نانو تکنولوژینتیجه تصویری برای نانو تکنولوژینتیجه تصویری برای نانو تکنولوژیتصویر

نانو فناوری پزشکی (nanomedicine) حوزه کاربرد رویکردها،ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻫﺎ، دﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎ و ادوات ﻣﻘﻴﺎس ﻧﺎﻧﻮ و ﻧﺎﻧﻮﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی وﻳﮋه ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺷﻨﺎﺧﺖ،ﭘﻴـﺸﮕﻴﺮی و ﻳـﺎ درﻣـﺎن ﺑﻴﻤﺎرﻳﻬـﺎ از ﻃﺮﻳـﻖ آﺷﻜﺎرﺳﺎزی، ﺗﺮﻣﻴﻢ و ﺑﺎزﺳﺎزی ﺑﺎﻓﺘﻬﺎی زﻳﺴﺘﻲ آﺳﻴﺐ دﻳـﺪه در ﺳﻄﻮح ﻣﻠﻜـﻮﻟﻲ اﺳـﺖ. ﻋﻠﻴـﺮﻏﻢ ﭘﻴـﺸﺮﻓﺘﻬﺎی ﺟـﺪی در ﻋﻠـﻢ و ﻓﻨﺎوری ﺳﻨﺘﻲ ﭘﺰﺷﻜﻲ در ﻋﺮض ﻳﻚ ﺻـﺪ ﺳـﺎل ﮔﺬﺷـﺘﻪ، اﻳـﻦ ﺣﻮزه ﺑﺎ ﻣﺤﺪودﻳﺘﻬﺎی ﺑـﺴﻴﺎری در ﺷـﻨﺎﺧﺖ و درﻣـﺎن ﺑﻨﻴـﺎدی ﺑﻴﻤﺎرﻳﻬﺎ و در اﺑﺰار ﺷﻨﺎﺳﺎﺋﻲ آﻧﻬﺎ روﺑﺮو ﺑﻮده اﺳﺖ.  ﻫﺪف ﻓﻨﺎوری، ﻧﺎﻧﻮ در ﭘﺰﺷﻜﻲ اراﺋﻪ اﻣﻜﺎﻧﺎت آﺳﻴﺐ ﺷﻨﺎﺳـﻲ و درﻣـﺎن آﻧﻬـﺎ در ﻣﻘﻴﺎﺳﻬﺎی ﺑﻨﻴﺎدی، ﻳﻌﻨﻲ ﻣﻠﻜﻮﻟﻲ و ﻳﺎ ﺣﺘﻲ رﻳﺰﻣﻠﻜﻮﻟﻲ اﺳﺖ. در ﺣﻴﻄﻪ داروﺳﺎزی ﻧﻴﺰ ﻧﺎﻧﻮﻓﻨﺎوری دارای ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎر اﺳﺎﺳﻲ اﺳﺖ و  ﻫﺪف راﻫﺒﺮدی در اﻳﻦ ﺣﻮزه، ﻃﺮاﺣﻲ ﺑﻴﻤـﺎر- ﻣﺤـﻮر و  ﺑﻴﻤﺎری- ﻣﺤﻮر داروﻫﺎی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ﻫﺪف ﮔﻴﺮ اﺳﺖ. اﻳﻦ داروﻫﺎ از ﻗﺪرت ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪﮔﻲ ﻣـﺸﺨﺺ ﺑﺮﺧﻮردارﻧـﺪ و ﻗﺎﺑﻠﻴـﺖ ﺣـﺲ محیط آسیب دیده در بافت و تصمیم گیری در مورد چگونگی انتقال خود و مقدار مورد  نیاز(Dose) و اجتناب از اثر گذاری جانبی و حساسیت آفرینی  را با خود حمل میکند.اﻳـﻦ ﻧـﻮع داروﻫﺎ ﻗﺒﻞ از ﭘﻴﺎده ﺳﺎزی ﺧـﻮد در ﺑﺎﻓـﺖ ﻗـﺎدر ﺑـﻪ ﺗـﺸﺨﻴﺺ ﻣﻘــﺪار ﻣــﻮرد ﻧﻴــﺎز ﺑــﻮده و در ﺻــﻮرﺗﻲ ﻛــﻪ ﺷــﺮاﻳﻂ ﻻزم ﺑــﺮای ﭘﻴﺎده ﺳﺎزی ﺧﻮد را ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻜﻨﻨﺪ،ﺧﻮد را ﻓﻌﺎل ﻧﻤـﻲ ﺳـﺎزﻧﺪ . ﺧﺼﻠﺖ ﭼﻨﻴﻦ داروﻫﺎﺋﻲ در ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ دﻗﻴﻖ ﻋﻤﻠﻜﺮد آﻧﻬﺎ اﺳﺖ، ﺧﺎﺻﻴﺘﻲ ﻛﻪ در داروﻫـﺎی ﻏﻴﺮﻫﻮﺷـﻤﻨﺪ ﻓﻌﻠـﻲ ﻣﻮﺟـﻮد ﻧﻴـﺴﺖ . ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﻮاد ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی دارو (ﻣـﻮاد ﻛﭙـﺴﻮل دارو) ﻧﻴﺰ ﻳﻜﻲ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻢ ﭘﮋوﻫﺸﻲ در ﻧﺎﻧﻮﭘﺰﺷـﻜﻲ داروﺋﻲ اﺳﺖ.ﺑﺮﺧﻲ از داروﻫﺎی ﺳﻮدﻣﻨﺪ ﺑﺴﻴﺎر ﺳﻤﻲﻫﺴﺘﻨﺪ و اﮔﺮ ﻗﺒﻞ از رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﻫﺪف ﻣـﺸﺨﺺ ﻛﭙـﺴﻮل آﻧﻬـﺎ ﺑـﺎز ﺷـﻮد ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺮوز اﺛﺮات ﺟﺎﻧﺒﻲ و ﻳﺎ ﺗﻘﻠﻴـﻞ ﻗـﺪرت ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﺧﻮد ﺷﻮﻧﺪ. ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎی ﺣﺎﺿﺮ در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛـﻪ اﮔﺮ ﻣﻮاد ﻣﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده در ﺳـﺎﺧﺖ ﻛﭙـﺴﻮل دارو در ﺑﺮﮔﻴﺮﻧـﺪه نانو ذرات ( در اندازه 1 تا 100 نانومتر) باشد.در مقایسه با موادی که در برگیرنده ی ذرات بزرگتر(میکرونی) هستند دارای ﻧﺴﺒﺖ ﺳﻄﺢ ﺑﻪ ﺣﺠﻢ ﺑﺰرﮔﺘﺮ ﺑﻮده، اﻧﺪازه ﺣﻔﺮه ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﺟﺪاره ﻛﭙـﺴﻮل ﻛـﻮﭼﻜﺘﺮ ﺷـﺪه و ﻛﭙـﺴﻮل از ﻗـﺪرت ﺣﻼﻟﻴـﺖ  ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺗﺮی ﺑﺮﺧﻮردارﺧﻮاﻫـﺪ ﺑـﻮد. در ﭼﻨـﻴﻦ ﺷـﺮاﻳﻄﻲ ﺧـﻮاص ﺳﺎﺧﺘﺎری ﭼﻨﻴﻦ ﻛﭙﺴﻮﻟﻬﺎﺋﻲ ﻛﺎﻣﻼ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳـﺖ. اﻳـﻦ ﻣﺰﻳﺘﻬـﺎ ﺑﺎﻋــﺚ ارﺗﻘــﺎء ﻗﺎﺑﻠﻴــﺖ ﻧﻔــﻮذ و ﭘﺨــﺶ دارو ﺗﻮﺳــﻂ ﻛﭙــﺴﻮل ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.ﻣﺒﺤﺚ ﭘﮋوﻫـﺸﻲ دﻳﮕـﺮ در ﻧﺎﻧﻮﭘﺰﺷـﻜﻲ ﻃﺮاﺣـﻲ و اﺳـﺘﻔﺎده از ادوات ﭘﺰﺷﻜﻲ و ﺟﺮاﺣـﻲ در ﻣﻘﻴـﺎس ﻧـﺎﻧﻮ اﺳـﺖ ﻛـﻪ اﻣﻜﺎﻧـﺎتﻋﻈﻴﻤﻲ را در اﺧﺘﻴﺎر ﺣـﻮزه ﺗـﺸﺨﻴﺺ و درﻣـﺎن ﭘﺰﺷـﻜﻲ ﻗـﺮار ﺧﻮاﻫﺪ داد زﻳﺮا ﺑﺴﻴﺎری ازﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﻣﻬﻢ زﻳﺴﺘﻲ از ﻧﻈﺮ اﻧﺪازه در ﻣﻘﻴﺎس ﻧﺎﻧﻮ ﻗﺮار دارﻧـﺪ و در ﻧﺘﻴﺠـﻪ ﻣـﻲﺗـﻮان از ﻧـﺎﻧﻮادوات ﺟﻬﺖ  "ﻣﺸﺎﻫﺪه" ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ ﺳـﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی زﻳـﺴﺘﻲﻛـﻪ ﺑـﺎ ﭼـﺸﻢ ﻏﻴﺮﻣﺴﻠﺢ و ﻳﺎ ﺑﺎ ادوات ﻣﻮﺟﻮد ﻗﺎﺑﻞ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻴـﺴﺘﻨﺪ اﺳـﺘﻔﺎده، ﻧﻤﻮد. ﻧﺎﻧﻮادوات ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻗﺎدرﻧﺪ وﻇﺎﻳﻒ ﺑﺴﻴﺎر ﭘﻴﭽﻴـﺪه ای را در داﺧﻞ ﺑﺎﻓﺘﻬﺎی زﻳﺴﺘﻲ اﻧﺠﺎم دﻫﻨﺪ ﻛـﻪ از ﻋﻬـﺪه ادوات ﻣﻌﻤـﻮل ﻛﻪ در ﻣﻘﻴﺎﺳﻬﺎی ﺑﺰرﮔﺘﺮﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ، خارج است.


تصویر

 

نانوتکنولوژی یا کاربرد فناوری در مقیاس یک میلیونیم متر ، جهان حیرت انگیزی را پیش روی دانشمندان قرار داده است که در تاریخ بشریت نظیری برای آن نمی‌توان یافت. پیشرفتهای پرشتابی که در این عرصه به وقوع می‌پیوندد ، پیام مهمی را با خود به همراه آورده است. بشر در آستانه دستیابی به تواناییهای بسیاری برای تغییر محیط پیرامون خویش قرار گرفته است و جهان و جامعه‌ای که در آینده‌ای نه چندان دور به مدد این فناوری جدید پدیدار خواهد شد، تفاوتهایی بنیادی با جهان مانوس آدمی در گذشته خواهد داشت.

 

بنیامین خیامی


بار الکتریکی یک خاصیت ماده است که باعث می‌شود، هنگامی که ماده در مجاورت مادهٔ باردار دیگری قرار می‌گیرد به آن نیرو وارد شود. بار الکتریکی دو نوع است بار مثبت و بار منفی. بین دو ماده یا جسم با بارهای هم‌نام نیروی رانش ایجاد می‌شود و برعکس اگر ناهم‌نام باشند بین آن‌ها ربایش ایجاد می‌شود. در سامانهٔ استاندارد بین‌المللی یکاها واحد بار الکتریکی کولن (C) است. البته در مهندسی برق از یکای آمپر ساعت (Ah) نیز استفاده می‌کنند. در مطالعهٔ اندرکنش میان اجسام باردار، دانش الکترومغناطیس کلاسیک کافی است و از اثرهای کوانتومی صرف نظر می‌شود.

بار الکتریکی یک خاصیت پایسته در ماده است به این معنی که بار الکتریکی تولید نمی‌شود یا از بین نمی‌رود؛ بار الکتریکی از ذرات زیراتمی ماده که تعیین‌کنندهٔ خواص الکترومغناطیس ماده‌اند ناشی می‌شود. یک مادهٔ باردار الکتریکی، تولیدکنندهٔ میدان‌های الکترومغناطیسی است و خود از آنها تأثیر می‌گیرد. اندرکنش میان یک بار متحرک و یک میدان الکترومغناطیسی عامل ایجاد نیروهای الکترومغناطیسی است. این نیرو خود یکی از چهار نیروی بنیادی است.[۱]

آزمایش‌ها[۲] در قرن بیستم، توضیحی کوانتومی از بار الکتریکی ارائه کرده‌اند (این عمل را کوانتومی کردن می‌نامند)، به عبارت دیگر دانشمندان دریافته‌اند که بار الکتریکی خود از واحد کوچک‌تری با نام بار بنیادی تشکیل شده‌است. بار یک الکترون تقریباً برابر با می‌باشد. (البته ذراتی با نام کوارک وجود دارند که باری به اندازه چند e⅓ دارند) پروتون باری به اندازهٔ e و الکترون باری برابر با e- دارد. علم مطالعه ذرات باردار و توضیح ارتباط آنها با فوتونها، الکترودینامیک کوانتومی نام دارد.

بنیامین خیامی

خون از سلولهای خونی ومایعی به نام پلاسما تشکیل شده است. نوع گروه خونی توسط شناساگرهای خاصی که بر سطح سلول های خونی وجود دارد مشخص می گردد. این شناساگرها که آنتی ژن نامیده می شوند، به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند تا گلبول های قرمز خودی را تشخیص دهد. 4 نوع گروه خونی اصلی وجود دارد که عبارتند از: A/B/AB/O.

 

مریم شجاعی، کارشناس ارشد بیوشیمی*

خون از سلولهای خونی ومایعی به نام پلاسما تشکیل شده است. نوع گروه خونی توسط شناساگرهای خاصی که بر سطح سلول های خونی وجود دارد مشخص می گردد. این شناساگرها که آنتی ژن نامیده می شوند، به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند تا گلبول های قرمز خودی را تشخیص دهد. 4 نوع گروه خونی اصلی وجود دارد که عبارتند از: A/B/AB/O.

این گروه های خونی توسط آنتی ژن هایی که درسطح سلولهای خونی وآنتی بادی هایی که در پلاسمای خونی وجود دارند مدیریت می شوند. آنتی بادی ها که ایمنوگلوبولین نیز نامیده می شوند پروتئین هایی هستند که در برابر عوامل خارجی ترشح می شوند. آنتی بادی ها به آنتی ژن های خاصی که باعث تخریب سیستم ایمنی بدن می شوند متصل می گردند.

برخلاف بقیه شاخص های بدن که توسط 2 الل یا فرم ژنتیکی تعیین می گردد صفت گروه خونی توسط 3 الل کنترل می شود. (A, B, O) این الل های چندگانه 6 نوع ژنوتیپ (ژن هایی که باعث توارث الل ها می گردد) و4 نوع فنوتیپ (بیان کننده صفت های فیزیکی) بروز می دهند.

الل های A و B نسبت به O  غالب اند. زمانی که هردو الل به ارث رسیده الل O باشد ژنوتیپ هموزیگوت مغلوب وگروه خونی O است. وقتی که یکی از الل های به ارث رسیده A  ودیگری B باشد ژنوتیپ هتروزیگوس و گروخونی AB است.

گروه خونی A:

ژنوتیپ AA یا AO دارند. آنتی ژن های سطح سلول های خونی A وآنتی بادی های پلاسما B می باشد.

گروه خونی B:

ژنوتیپ BB یا BO دارند. آنتی ژن سطح سلول های خونی B و آنتی بادی های پلاسما A است.

گروه خونی AB:

ژنوتیپ AB است. آنتی ژن های سطح سلولهای خونی A وB است وهیچ گونه آنتی بادی درپلاسما وجود ندارد.

گروه خونی O:

ژنوتیپ OO است. هیچ آنتی ژن A یا B درسطح سلول های خونی وجود ندارد و آنتی بادی های A و B در پلاسما دارند.

این واقعیت وجود دارد که افرادی که گروه خونی خاصی دارند در برابر سایر گروه های خونی آنتی بادی تولید می کنند بنابراین گروه خونی افراد برای انتقال باید سازگار باشد.

افرادی که گروه خونیAB  دارند به دلیل اینکه در پلاسمای خود هیچ آنتی بادیA  یاB  ندارند می توانند از افرادی با گروه های خونی A, B, AB یا O خون دریافت کنند.

فاکتور Rh:

علاوه بر آنتی ژن های گروه  ABO، یکی دیگر از آنتی ژن گروه خونی واقع در سطوح سلول های قرمز خون فاکتور رزوس یا Rh است. این فاکتور ممکن است در سطح گلبول های قرمز وجود داشته باشد. درصورت وجود این فاکتور گروه خونی مثبت و درغیر این صورت منفی است. افرادی که Rh مثبت اند می توانند از Rh+  و Rh- خون دریافت کنند. افرادی که Rh منفی اند تنها می توانند از Rh- خون دریافت کنند.

ترکیب گروه های خونی عامل ABO و Rh، در مجموع هشت نوع گروه خونی به وجود می آورد.

A+, A-, B+, B-, AB+, AB-, O+, O-

افرادی که AB + می باشد دریافت کنندگان جهانی نامیده می شود زیرا آنها می توانند هر نوع خون دریافت کنند. افرادی که O- هستند اهدا کنندگان جهانی نامیده می شود زیرا آنها می توانند خون به افراد با هر نوع خون اهدا کنند.

منبع:

www.anatomy.about.com

بنیامین خیامی


          برای درک این که ماگما چگونه تشکیل می شود لازم است ابتدا تعریفی از آن ارایه دهیم. زمین شناسان اصطلاح «ماگما» را برای توصیف سنگ مذابی که هنوز در زیر زمین است به کار می برند. اصطلاح «گدازه» موقعی به کار می رود که ماگما در سطح فوران می کند.

 

سنگ های داخل گوشته و هسته از زمان شکل گیری زمین در حدود 4.6 میلیارد سال پیش تاکنون هنوز داغ اند. وقتی که زمین تشکیل می شد، مواد با سرعت بالا با هم برخورد می کردند. این برخوردها گرما تولید می کرد (تصور کنیم که وقتی کف دستانمان را پیاپی به هم می زنیم گرم می شوند). این گرما در زمین به دام افتاده است.

همچنین گرمایی درون زمین وجود دارد که از تجزیه رادیواکتیو عناصر رادیواکتیو طبیعی تولید می شود. این همان روندی است که یک راکتور هسته ای با آن گرما تولید کند. البته در زمین، مواد رادیواکتیو نسبت به یک رآکتور هسته ای تمرکز بسیار کمتری دارند اما به هر حال به دلیل این که زمین بسیار بزرگ تر از یک نیروگاه هسته ای است می تواند مقادیر بسیار زیادی گرما تولید کند. سنگ ها عایق های خوبی هستند بنابراین گرما به کندی پراکنده می شود.

این حرارت به حدی هست که تا حدودی برخی از سنگ ها را در گوشته فوقانی، در حدود 50-100 کیلومتری زیر سطح، ذوب کند. می گوییم تا حدی ذوب کند چون سنگ ها به طور کامل ذوب نمی شوند. بیشتر سنگ ها از بیش از یک ماده معدنی تشکیل شده اند و این مواد معدنی مختلف دماهای ذوب متفاوت دارند. این به آن معنی است که زمانی که سنگ ها شروع به ذوب شدن می کنند، برخی از مواد معدنی نسبت به بقیه مواد معدنی با درجه بسیار بیشتری ذوب می شوند. به همین دلیل مهم است که مایعی (ماگما) که تولید می شود دیگر مشابه سنگی نیست که در ابتدا شروع به ذوب شدن کرده است بلکه چیزی متفاوت است.

برای درک آن چه گفته شد می توانید «سنگ» را ترکیبی از شکر، کره و یخ ترسیم کنید. تصور کنید که یک سوم این سنگ از شکر، یک سوم آن از کره و یک سوم باقی مانده از یخ تشکیل شده است. وقتی این سنگ شروع به ذوب شدن می کند، ماگمایی که تولید می شود بیشتر از چیزهایی که راحت تر ذوب می شوند، یعنی یخ و کره، تشکیل می گردد. کمی شکر مذاب هم در ماگما وجود خواهد داشت اما نه خیلی و بیشتر آن هنوز هم کریستالی خواهد بود.

رایج ترین نوع ماگمای تولید شده بازالت است (ماده ای که در پشته های میان اقیانوسی فوران می کند و کف اقیانوس ها را تشکیل می دهد). بلافاصله پس از این که از سنگی ماگما تشکیل می شود، قطره های کمی از ماگمای سنگ بازالت شروع می کند به این که راهش را به سمت بالا پیدا کند (تراکم این ماگما کمی کمتر از سنگ جامد است) و خیلی زود این قطره ها با دیگر قطره ها به هم می پیوندند و در نهایت جریانی از ماگمای سنگ بازالت تشکیل می شود که به سمت سطح می روند. اگر این ماگما به سطح برسد به صورت گدازه بازالتی فوران می کند.

فرایند همرفت و تشکیل گدازه

سنگ های گوشته ثابت نیستند بلکه در حال حرکت اند. آنها توسط فرایند همرفت نقل و انتقال پیدا می کنند. سنگ های گوشته وقتی داغ تراز حد متوسط اند رو به بالا و زمانی که سردتر از حد متوسط اند رو به پایین حرکت می کنند. این فرایند انتقال حرارت، همرفت نامیده می شود. فرایند همرفت اصلی ترین روشی است که زمین با آن از دست گرمایی که در 4.5 میلیون سال پیش آغاز شده و همچنین از گرمایی که با تجزیه رادیو اکتیوی تولید می گردد خلاص می شود.

وقتی که این سنگ جامد (اما پلاستیکی) به بالا می رود، فشار کاهش می یابد و اگر فشار به اندازه کافی کاهش یابد، سنگ شروع به ذوب شدن می کند. مایع تشکیل شده نسبت به سنگ های اطراف تراکم کمتری دارد و شناور می شود، رو به بالا حرکت می کند و در نهایت بر روی سطح فوران می کند.

منابع:

http://volcano.oregonstate.edu/how-lava-formed

http://scienceline.ucsb.edu/getkey.php?key=2621

                                                                         

بنیامین خیامی



نیرو هر چیزی است که می تواند وضعیت حرکت یک شیء را تغییر دهد، به عنوان مثال هل دادن یا کشش. وقتی یک حرف را روی صفحه کلید رایانه فشار می دهیم یا زمانی که با پا به یک توپ ضربه می زنیم از نیرو استفاده می کنیم. نیروها همه جا هستند.

گرانش (نیروی جاذبه) بر روی بدن ما به صورت یک نیروی ثابت عمل می کند و ما را بر سیاره زمین ایمن و استوار نگه می دارد تا شناور نشویم. ما برای توصیف نیرو از جهت و قدرت استفاده می کنیم. برای مثال وقتی به یک توپ ضربه می زنیم نیرو را در یک جهت مشخص وارد می کنیم و توپ در این جهت حرکت می کند.

 

همچنین هنگامی که محکم تر به توپ ضربه می زنیم نیروی قوی تری را بر آن وارد می کنیم و توپ دورتر می رود. اسحاق نیوتن کسی است که قوانین حرکت را ارایه داد. سه قانون حرکت نیوتن به شکل علمی توضیح می دهند چیزها چگونه حرکت می کنند. همچنین نیوتن توضیح داد که گرانش چگونه کار می کند. چنان که می دانیم گرانش نیروی مهمی است که بر همه چیز اثر می گذارد.

قانون اول حرکت نیوتن می گوید که هر جسم در حال حرکتی به حرکتش در همان سرعت و جهت ادامه می دهد مگر این که نیروهایی بر آن وارد شوند. این بدان معنا است که اگر ما به یک توپ ضربه بزنیم برای همیشه پرواز خواهد کرد مگر این که نیروهایی بر آن عمل کنند!

این موضوع ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد اما واقعیت دارد. هنگامی که به یک توپ ضربه می زنیم، نیروها بلافاصله شروع به عمل کردن بر روی آن می کنند. این نیروها عبارتند از مقاومت یا اصطکاک هوا و گرانش. نیروی جاذبه توپ را به سوی زمین می کشد و مقاومت هوا آن را کند می کند.

قانون دوم حرکت بیان می کند شیئی که جرم بزرگ تری دارد نیروی بیشتری می خواهد تا شتاب بگیرد. برای این قانون یک معادله هم وجود دارد که می گوید نیرو = جرم  x شتاب یا F = MA. این معادله همچنین بدین معنا است که اگر سخت تر به یک توپ لگد بزنیم توپ دورتر خواهد رفت.

این نوع مشاهدات به نوعی بدیهی به نظر می رسند اما وجود یک معادله ریاضی و علمی نظیر آن چه نیوتن ارایه داد برای دانشمندان بسیار مفید است.

قانون سوم حرکت نیز بیان می کند برای هر عملی، عکس العملی (واکنشی) برابر و مخالف با آن وجود دارد. این بدان معنی است که همیشه عیناً دو نیرو وجود دارد.

در مثال ضربه زدن به توپ، نیروی پای ما بر روی توپ وجود دارد اما به همان مقدار هم نیروی توپ بر روی پای ما وارد می شود. این نیرو درست در جهت مخالف نیروی پای ما است.

بنیامین خیامی


          اژدهای کومودو بیشتر شبیه موجودات افسانه ای به نظر می رسد اما درواقع فقط یک مارمولک بزرگ است. اژدهای کومودو در 4 جزیره اندونزی زندگی می کند. این جزایر عبارتند از:  کومودو، فلورس، رینکا و گیلی مونتانگ. اژدهای کومودو جانوری بسیار قدیمی است (میلیون ها سال است که وجود دارد) اما 100 سال پیش، زمانی که هواپیمایی به طور تصادفی در جزیره کومودو فرود آمد کشف شد. نام اژدهای کومودو از نام جزیره ای که در آن پیدا شده بود گرفته شده است.

 

این خزندگان، جانورانی «آسیب پذیر» محسوب می شوند چراکه فعالیت های انسانی و بلایای طبیعی تعدادشان را در قرن گذشته به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

حقایق خواندنی درباره اژدهای کومودو

  • اژدهای کومودو بزرگ ترین مارمولک جهان است. طول آن می تواند به 3 متر و وزنش به بیش از 91 کیلوگرم برسد. این جانور گوشتخوار است و خوک، آهو، مار، ماهی و بوفالو (نوعی گاومیش) می خورد. اژدهای کومودوی بالغ هم جنس خوار است (جانوران هم نوع خود را می خورد) و 10٪ رژیم غذایی اش از اژدهاهای کومودوی تازه از تخم درآمده تشکیل شده است.
  • اژدهای کومودو قادر است طعمه هایی را بخورد که وزنشان 80 درصد وزن خودش است. بر خلاف دیگر جانوران، آنها استخوان و سم هم می خورند.
  • پوست اژدهای بالغ، خاکستری، قهوه ای یا مایل به قرمز است. اژدهای جوان بدنی سبز رنگ با راه راه های سیاه و زرد دارد.
  • کومودو زبان دوشاخه (مانند مارها) دارد. کومودو از زبانش برای بوییدن استفاده می کند و از این طریق طعمه اش را تشخیص می دهد. این جانور می تواند طعمه ای که 6.5 کیلومتر با خودش فاصله دارد را با استفاده از زبان حساسش بیابد.
  • این جانور معمولاً در طول روز شکار می کند چرا که در طول شب خوب نمی بیند. کومودو حس شنوایی ضعیفی دارد.
  • اژدهای کومودو بزاق مایل به قرمزی دارد که حاوی 50 نوع مختلف از باکتری ها است. زدن تنها یک نیش باعث مسمومیت خونی طعمه اش می شود.
  • آزمایش های اخیر نشان داده این بزاق حاوی سمی است که احتمالاً به تأثیر کشنده نیش کمک می کند.
  • یک اژدهای کومودو اغلب با دیگر اژدهاهای کومودو مبارزه می کند. آنها در طول مبارزه یکدیگر را نیش می زنند اما بر خلاف دیگر جانوران، در مقابل باکتری های بزاق همدیگر مصون اند.
  • از آنجایی که اژدهای کومودو جانوری خونسرد است، مدت زمان زیادی را زیر نور خورشید سپری می کند تا خودش را گرم کند. در طول فصل بارانی، در لانه اش مخفی می شود تا جلوی از دست رفتن گرما را بگیرد.
  • اژدهای کومودو شناگر بزرگی است. او می تواند از یک جزیره به جزیره ای دیگر شنا کند.
  • اژدهای کومودو می تواند با سرعت 21 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
  • جانور ماده در طول فصل تولید مثل،30-15 تخم در سوراخی در داخل زمین می گذارد. تخم این جانور مانند بادکنک پر از آب است. بچه کومودوها از «دندان تخم» برای شکستن پوسته تخم از داخل استفاده می کنند (دندان تخم برجستگی دندان مانندی در بینی خزندگان و بالای نوک پرندگان است که با آن تخم را می شکنند و بعد این دندان را از دست می دهند). اژدهای کومودو از لحظه ای که به دنیا می آید روی درختان زندگی می کند چراکه بالغ ها نمی توانند از درخت بالا بروند (و آنها را بخورند.)
  • اژدهای ماده حتی بدون شریک نر هم می تواند تخم تولید کند. این نوع از تولید مثل، تولید مثل غیرجنسی نامیده می شود.
  • اژدهای کومودو بیش از 30 سال در طبیعت زندگی می کند اما تنها چند سال در اسارت زنده می ماند.

منبع:

http://www.softschools.com/facts/animals/komodo_dragon_facts/18

                                                                                       

بنیامین خیامی


به مجموع تعداد پروتون ها و نوترون های یک اتم عدد جرمی گفته می شود.

تمام اتم های یک عنصر پروتون های یکسان دارند اما تعداد نوترون های آن ها می تواند متفاوت باشد.

تعداد نوترون ها + تعداد پروتون ها = عدد جرمی هر عنصر

عدد جرمی در گوشه بالا و سمت چپ نماد شیمیایی نوشته می شود مثلا اتم کربن در هسته خود 6 پروتون و 6 نوترون دارد پس عدد جرمی آن 12 است. 12C

ساختار اتم

 

جرم یک اتم

شیمیدان ها برای بیان جرم عنصرها بدین صورت عمل کردند که: فراوان ترین ایزوتوپ کربن یعنی کربن 12 را به عنوان استاندارد انتخاب کردند و جرم عنصرهای دیگر را با استفاده از نسبت هایی که در محاسبات آزمایشگاهی بدست آمده بود، بیان کردند.به عنوان مثال جرم اتم اکسیژن 33/1 برابر جرم اتم کربن است. با توجه به این که جرم اتم کربن 12 می باشد جرم اتم اکسیژن را محاسبه کرد. در این مقیاس جرم اتم اکسیژن برابر 16خواهد شد.واحد جرم اتمی amu است که کوتاه شده ی عبارت atomic mass unitاست. در این مقیاس جرم پروتون و نوترون lamu است.

ساختار اتم

ایزوتوپ

ایزوتوپ ها، اتم های یک عنصر هستند که در تعداد نوترون و در نتیجه عدد جرمی با هم تفاوت دارند اما عدد اتمی آن ها یکسان است.مثلا هیدروژن دارای سه ایزوپ است.

ساختار اتم

 

ایزوتوپ های یک عنصر خواص فیزیکی (جرم و چگالی) متفاوت اما خواص شیمیایی یکسان دارند (چون الکترون های آن ها برابر است)بیشتر عناصر، یک ایزوتوپ معمول و چند ایزوتوپ کمیاب دارند به ایزوتوپ های کمیاب تر ناخالصی های ایزوتوپی می گویند.
ساختار اتم

مثلا ایزوتوپ معمول ئیدروژنساختار اتماست که 9/99 درصد کل هیدروژن های موجود در طبیعت را شامل می شود. کم تر از 1/0 درصد را ساختار اتمو مقدار ناچیزی را ساختار اتمشامل می شود.

ساختار اتم
ساختار اتم

 توجه داشته باشید که تعداد نوترون های در هر اتم از رابطه زیر محاسبه می شود.

عدد اتمی - عدد جرمی = تعداد نوترون ها

عدد جرمی (A) تعداد نوکلئون‌ها (پروتون و نوترون) را مشخص می‌کند و تقریباً برابر با جرم اتم هست اما واحد آنها فرق می‌کند زیرا جرم اتمی بر واحد گرم بر مول است اما عدد جرمی بر واحد Amuیا واحد کربنی است. برای نشان دادن ساختار هسته‌ای اتم در بالا سمت چپ کنار علامت اختصاری (حروف لاتین) عنصر شیمیایی، عدد جرمی (جمع تعداد پروتون و نوترون) و عدد اتمی (Z تعداد پروتون‌ها) پایین سمت چپ نوشته می‌شود

بنیامین خیامی

  

اتمهای یک نوع عنصر هستند که عدد اتمی (Z) یکسان و عدد جرمی (A) متفاوتی دارند. عدد اتمی بیانگر تعداد پروتونهای هسته اتم است. بنابراین ایزوتوپ‌های یک عنصر، تعداد پروتون‌های مساوی دارند. اختلاف در جرم اتمی ایزوتوپ‌ها از اختلاف تعداد نوترونهای موجود در هسته آنها ناشی می‌شود.

در فارسی واژه‌های «همجا» و «هم‌مکان» در برابر واژه ایزوتوپ پیشنهاد شده است.

ا

ایزوتوپ ها اتم هایی هستند که تعداد پروتون هایشان یکی است اما تعداد نوترون هایشان با هم متفاوت است. ایزوتوپ ها اشکال مختلف یک عنصر هستند.

کربن 12 و کربن 14 هر دو ایزوتوپ های کربن هستند. یکی با 6 نوترون و دیگری با 8 نوترون (هر دو با 6 پروتون)


نام‌گذاری یک ایزوتوپ به صورت نام عنصر مربوطه، خط فاصله و عدد جرمی آن ایزوتوپ انجام می‌شود (برای نمونه هیدروژن-۲ و اورانیوم-۲۳۵).[۱] هنگامی که از نمادهای شیمیایی استفاده شود، عدد اتمی به صورت زیرنویس و عدد جرمی به صورت بالانویس، هر دو پیش از نماد عنصر نوشته می‌شوند (مانند O۱۸
۸
). البته با توجه به این که نماد یک عنصر، معرف عدد اتمی آن نیز هست؛ معمولاً تنها عدد جرمی نشان داده می‌شود (مانند O۱۸
). گاهی حرف m نیز به عدد جرمی افزوده می شود که نشان دهنده ایزومر بودن آن ایزوتوپ است (مانند Tc۹۹m
).

 

 

ایزوتوپ پایدار


ایزوتوپ پایدار به عنوان ایزوتوپی تعریف می‌شود که تاکنون هیچ شکلی از واپاشی آن مشاهده نشده‌است. تاکنون ۲۵۴ ایزوتوپ پایدار شناسایی شده‌اند که مربوط به ۸۲ عنصر اول جدول تناوبی (به جز تکنسیم و پرومتیم) هستند. البته پیش‌بینی می‌شود که تنها ایزوتوپ‌هایی از ۴۰ عنصر اول (شامل ۹۰ ایزوتوپ)، نسبت به همه شکل‌های واپاشی پایدار باشند و سایر ایزوتوپ‌هایی که اکنون به عنوان ایزوتوپ پایدار خوانده می‌شوند، در مقابل شکلی از واپاشی، ناپایدار باشند که تاکنون مشاهده نشده‌است

 

پرونده:Hydrogen-2.png

نمونه‌ای از جدول ایزوتوپی از عناصر ۱ تا ۲۹. خانه‌های آبی رنگ ایزوتوپ‌های پایدار و خانه‌های صورتی رنگ ناپایدارند. هیدروژن فقط دو ایزوتوپ پایدار دارد.


 

 

همه مواد از ذرات بسیار ریز و غیر قابل رویتی به نام اتم تشکیل شده اند.درمرکز هر اتم هسته ای وجود دارد که الکترون ها در مدارهای مختلف به دور آن در حال چرخش هستند.هر هسته هم از پروتون و نوترون تشکیل شده است.تعداد پروتون های موجود در هسته تمامی اتم های یک عنصر یکسان است.تعداد نوترون های هسته می تواند بدون ایجاد تغیییر شیمیایی در عنصر متفاوت باشد.

به تعداد پروتون ها در اتم «عدد اتمی» می گویند.مجموع تعداد پروتون ها و نوترون های هسته یک اتم(که به آنها نوکلئون یا ذره سازنده هسته نیز گفته می شود)«عدد جرمی»می گویند که از لحاظ عددی بسیار نزدیک به «وزن جرمی» است.الکترون ها خواص شیمیایی یک عنصر را تعیین می کنند.در صورتی که خواص فیزیکی هر عنصر به عدد جرمی آن بستگی دارد.(البته باید این نکته را متذکر شوم که اگر تعداد پروتون افزایش یا کاهش پیدا کند عنصر به عنصری دیگر تبدیل شده و خواص آن چه فیزیکی و چه شیمیایی به کلی عوض می شود و این چیزی است که کیمیاگران به دنبال آن بودند یعنی تبدیل فلزات دیگر به فلز طلا که اکنون در این زمان می توان با هزینه های زیاد این کار را کرد اما باید بدانید که هزینه این کار از خود طلا بیشتر است!)

اتم های یک عنصر را که عدد اتمی یکسان و عدد جرمی متفاوت دارند یعنی در تعداد نوترون ها اختلاف دارند ایزوتوپ های آن عنصر می نامند.برای مثال هیدروژن سه ایزوتوپ دارد :پروتیم ـ دوتریم و تریتیم و پروتیم فقط یک پروتون دارد.دوتریم یا آب سنگین دارای یک پروتون و یک نوترون است و تریتیم یک پروتون و دو نوترون دارد.تریتیم به طور طبیعی یافت نمی شود و آن را به صورت مصنوعی

تهیه می کنند.نمادهای این سه ایزوتوپ به ترتیب از اول به آخر

11H                    21D                                                31T.هستند.


در تصویر زیر گوی سبز نشان گر پروتون, گوی آبی نشانگر نوترون و گوی زرد نشانگر الکترون است.

ایزوتوپ های یک عنصر خواص شیمیایی یکسانی دارند. اما خواص فیزیکی آنها متفاوت است.تقریبا تمام عناصر موجود در طبیعت مخلوطی از چند ایزوتوپند.مانند اکسیژن و ید که هر دو دو ایزوتوپ دارند.اورانیوم نیز دارای ایزوتوپ هایی به نام اورانیوم 235 و اورانیوم 238 است.برخی از عناصر دارای ایزوتوپ هایی هستند که از خود اشعه های نامرئی رادیو اکتیو ساطع می کنند.این ایزوتوپ ها پس از تشعشات رادیو اکتیوی به ایزوتوپ های دیگر تبدیل می شوند.دانشمندان با استفاده از وسیله ای به نام طیف نگار جرمی یا طیف سنج جرمی می توانند ایزوتوپ های یک عنصر را از هم جدا کنند.وسیله دیگری هم به نام شتابگر ذرات وجود دارد که باعث پرتوزایی ایزوتوپ ها می شود.

ایزوتوپ های پرتوزا بسیار مفید هستند.ایزوتوپ هایی مانند کبالت 60 و رادیوم در توقف رشد سلول های سرطانی موثر هستند.دانشمندان طی فرآیندی موسوم به تعیین عمر با پرتوزایی به وسیله ایزوتوپ های پرتوزا عمر گیاهان و جانوران مرده را تعیین می کنند.از ایزوتوپ های ید هم برای درمان بیماری گواتر استفاده می شود.از ایزوتوپ های مصنوعی در بررسی واکنش های شیمیایی نیز استفاده می شود.به شاخه ای از پزشکی که با استفاده از ایزوتوپ های پرتوزا به تشخیص و درمان بیماری ها می پردازند پزشکی هسته ای می گویند.



Read more: http://daneshnamehazad.blogsky.com/1388/04/04/post-24/#ixzz4AjBeSvyR
بنیامین خیامی


مولکولمولکول به دو یا چند اتم اطلاق می شود که از نظر شیمیایی ترکیب شده اند تا تنها یک نوع مولکول را تشکیل دهند.

آب (H2O) و اکسیژن نمونه هایی از مولکول ها هستند

مولکول یا ملکول، کوچک‌ترین ذرهٔ یک مادهٔ شیمیایی خالص است که ویژگی‌های آن ماده را دارد. یک مولکول از دو یا چند اتم تشکیل شده که با پیوند شیمیایی به هم متصل‌اند. البته مولکول بعضی عناصر (همچون گازهای بی‌اثر) تنها از یک اتم تشکیل شده است.

اتم‌های یک مولکول می‌تواند از یک نوع باشد و هم می‌تواند از چند نوع باشد.

نسبت اتم‌ها در یک مولکول خاص همیشه ثابت است. برای مثال در مولکول آب نسبت اتم‌های هیدروژن به اکسیژن همیشه ۲ است. تعداد اتم‌های موجود در یک مولکول به وسیلهٔ فرمول شیمیایی آن نشان داده می‌شود. البته باید توجه داشت که فرمول شیمیایی به تنهایی نشان دهندهٔ ویژگی‌های ماده نیست. ممکن است دو ماده فرمول شیمیایی یکسانی داشته باشند، اما ویژگی‌های آنها کاملاً متفاوت باشد. برای مثال اتانول و دی‌متیل اتر فرمول شیمیایی یکسان اما خواص شیمیایی متفاوت دارند. به این مواد ایزومر گفته می‌شود.

 

 

یک مولکول، مجموعه‌ای از اتم‌های یک مادهٔ مشخص دارای فرمول شیمیایی است. کلمهٔ مولکول از زبان لاتین گرفته شده و به معنی تودهٔ کوچکی از مواد می‌باشد. برای مثال مولکول متان(CH۴) از یک اتم کربن و چهار اتم هیدروژن تشکیل شده است یایک مولکول آب از یک اتم اکسیژن و دو اتم هیدروژن تشکیل شده است.

یک مولکول ذره‌ای است که دارای قابلیت حرکت و مستعد دادن واکنش شیمیایی با مواد دیگر است، در حالی که اتم از ذرات کوچک ثابت‌تری تشکیل شده و جابجایی آنها نیازمند انرژی بسیار زیادی است که برای انجام واکنش‌های هسته‌ای ضروری است.

تصاویری از مولکول(ملکول)

مولکول آباسید و باز

  دو قطبی بودن مولکول های آب                                                    اسید و باز

Photo-atoms-molecules-and-chemical-bonds (1)Photo-atoms-molecules-and-chemical-bonds (2)Photo-atoms-molecules-and-chemical-bonds (5)Photo-atoms-molecules-and-chemical-bonds (6)Photo-atoms-molecules-and-chemical-bonds (15)

بنیامین خیامی


عنصریک عنصر شیمیایی ماده ای است که نمی تواند با استفاده از مواد شیمیایی تجزیه شود.

جهان از میلین ها ماده مثل خاک، چوب،بتن،پلاستیک و هوا ساخته شده است.این مواد ترکیبی از مواد ساده ترند.اگر آن ها را تجزیه کنید متوجه می شوید که از مواد تجزیه ناپذیری به نام عنصر تشکیل شده اند.

عناصر براساس تعداد پروتون هایی که دارند مشخص می شوند.
نمونه هایی از عناصر مس، سزیم، آهن و نئون هستند

 

 

 

 

 

 

  

عنصر شیمیایی، در دانش شیمی به ماده‌ای گفته می‌شود که اتم‌های آن تعداد پروتون‌های برابر در هسته‌ی خود داشته باشند. این عدد (تعداد پروتون‌ها) که با نماد Z نشان داده می‌شود، عدد اتمی آن عنصر نام دارد. همه اتم‌هایی که دارای تعداد پروتون‌های برابر (عدد اتمی برابر) باشند، ویژگی‌های شیمیایی یکسانی دارند. اما اتم‌های یک عنصر می‌توانند دارای تعداد متفاوتی نوترون باشند که ایزوتوپ‌های آن عنصر نامیده می‌شوند. گاهی نیز برای سادگی، به عنصر شیمیایی صرفاً عنصر گفته می‌شود. ویژگی‌های شیمیایی اتم‌های یک عنصر توسط ساختار الکترونی آنها تعیین می‌شود که آن نیز به تعداد پروتون‌های هسته آن اتم وابسته است.

عناصر شیمیایی می‌توانند در هنگام واکنش شیمیایی با یکدیگر ترکیب شده و تعداد بیشماری ماده شیمیایی بوجود آورند. مثلاً آب نتیجه واکنش عنصرهای هیدروژن و اکسیژن است. در این حالت، دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن به هم متصل می‌شوند و مولکولی با فرمول شیمیایی H2O می‌سازند. همین دو عنصر در شرایط متفاوت می‌توانند مادهٔ دیگری را به نام هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) بسازند که دارای مولکول‌های H2O2 است. به همین شکل، همه ترکیب‌های شیمیایی می‌توانند به عناصر سازنده خود تجزیه شوند. به عنوان مثال می‌توان آب را به کمک برق‌کافت به عناصر هیدروژن و اکسیژن تبدیل کرد.

یک ماده خالص که تنها از اتم‌های یک عنصر تشکیل شده باشد، «ماده ساده» نامیده می‌شود. چنین ماده‌ای را نمی‌توان به ماده دیگری تجزیه کرد. از این دیدگاه، ماده ساده در برابر ماده مرکب قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، اکسیژن یک عنصر است. اما ماده‌ای را که ما در طبیعت به عنوان گاز اکسیژن شناخته‌ایم، در حقیقت یک ماده ساده دو اتمی از این عنصر است که «دی اکسیژن» یا «اکسیژن مولکولی» (O2) نامیده می‌شود. اوزون شکل دیگری از عنصر اکسیژن است که در طبیعت با فرمول (O3) یافت می‌شود. رابطه بین دی اکسیژن و اوزون رابطه‌ای است که به آن دگرشکلی (آلوتروپی) می‌گویند. به زبان دیگر، دی اکسیژن و اوزون، دگرشکل‌های عنصر اکسیژن هستند. الماس و گرافیت نیز دو آلوتروپ برای عنصر کربن هستند. عناصر دیگر مانند گوگرد و فسفر هم دارای آلوتروپ‌های شناخته‌شدهٔ پرکاربردی هستند.

عناصر شیمیایی را نمی‌توان به کمک واکنش‌های شیمیایی معمولی به یکدیگر تبدیل کرد. تنها واکنشی که می‌توان با استفاده از آن تعداد پروتون‌های هسته اتم‌های یک عنصر را تغییر داد و یک عنصر را به عنصر دیگری تبدیل کرد، یک واکنش هسته‌ای است که آن را واکنش تبدیل هسته‌ای می‌نامند.

تا کنون ۱۱۸ عنصر، کشف یا ساخته شده‌اند. از این تعداد، ۹۴ عنصر در طبیعت یافت می‌شوند و بقیه به طور مصنوعی و به کمک واکنش‌های هسته‌ای در آزمایشگاه ساخته شده‌اند. از میان همه عناصر، ۸۰ عنصر دارای حداقل یک ایزوتوپ پایدار می‌باشند که به جز عنصر شماره ۴۳ (تکنسیم) و عنصر شماره ۶۱ (پرومتیم) همگی دارای عدد اتمی برابر یا پایین‌تر از ۸۲ هستند. به زبان دیگر در جدول تناوبی تنها عناصری که از عنصر ۸۳ (بیسموت) سبکتر بوده و دارای ایزوتوپ پایدار نمی‌باشند، تکنسیم و پرومتیم هستند.

 

 

جدول تناوبی عناصر

بنیامین خیامی


اتم، واحد ساختمانی یک عنصر است که نمی تواند به وسیله هیچ ماده شیمیایی ای تجزیه شود. یک اتم معمولی هسته ای حاوی پروتون ها و نوترون ها دارد. به دور این هسته الکترون هایی می گردند.هیدروژن، روی و سزیم مثال هایی از اتم هاهستند

                                                                                                                                                              

اتم گوشت
نمایشی از اتم هلیوم. هسته با رنگ صورتی و ابر توزیع الکترون‌ها با رنگ سیاه نشان داده شده‌است. هسته اتم هلیوم-۴ (نشان داده شده در راست-بالا) که از دو پروتون و دو نوترون تشکیل شده است، در حقیقت کروی شکل بوده و شباهت زیادی به ابر الکترونی آن دارد. هرچند در مورد اتم‌های پیچیده تر چنین نیست. طول مستطیل سیاه، یک آنگستروم است.

اتم

اَتُم (به یونانی: Άτομο به معنی «ناگسستنی») کوچکترین واحد تشکیل دهنده یک ماده ی ساده است که می تواند به کمک پیوند شیمیایی به اتمی دیگر منصل گردد.[۱] تئوری مکتب اتم گرایی که از عقیده ی تشکیل مواد از ریز دانه های نادیدنی (در برابر عقیده به تفکیک پذیر بودن مواد به ذرات نامتناهی) دفاع می کرد از تاریخ باستان شناخته شده بود و توسط فلاسفه ی یونان باستان از جمله لئوکیپوس و شاگرد وی دموکریت وهمچنین بعدها در هند و در یکی از شش مدرسه ی هندوئیسم یعنی وایشِشیکا که توسط کاناد بنیان نهاده شده بود، تدریس می شد. اتم از یک هسته مرکزی با بار مثبت محاطه شده با ابر الکترونی با بار منفی تشکیل شده است. تعریف دیگری آن را به عنوان کوچکترین واحدی در نظر می‌گیرد که ماده را می‌توان به آن تقسیم کرد بدون اینکه اجزاء بارداری از آن خارج شود.[۲] اتم ابری الکترونی، تشکیل‌شده از الکترونها با بار الکتریکی منفی، که هستهٔ اتم را احاطه کرده‌است. هسته نیز خود از پروتون که دارای بار مثبت است و نوترون که از لحاظ الکتریکی خنثی است تشکیل شده‌است. زمانی که تعداد پروتون‌ها و الکترون‌های اتم با هم برابر هستند اتم از نظر الکتریکی در حالت خنثی یا متعادل قرار دارد در غیر این صورت آن را یون می‌نامند که می‌تواند دارای بار الکتریکی مثبت یا منفی باشد. اتم‌ها با توجه به تعداد پروتون‌ها و نوترون‌های آنها طبقه‌بندی می‌شوند. تعداد پروتون‌های اتم مشخص کننده نوع عنصر شیمیایی و تعداد نوترون‌ها مشخص‌کننده ایزوتوپ عنصر است.[۳]

نظریه مکانیک کوانتومی تصویر پیچیده‌ای از اتم ارائه می‌دهد و این پیچیدگی دانشمندان را مجبور می‌کند که جهت توصیف خواص اتم بجای یک تصویر متوسل به تصاویر شهودی متفاوتی از اتم شوند. بعضی وقت‌ها مناسب است که به الکترون به عنوان یک ذره متحرک به دور هسته نگاه کرد و گاهی مناسب است به آنها عنوان ذراتی که در امواجی با موقعیت ثابت در اطراف هسته (مدار: orbits) توزیع شده‌اند نگاه کرد. ساختار مدارها تا حد بسیار زیادی روی رفتار اتم تأثیر گذارده و خواص شیمیایی یک ماده توسط نحوه دسته بندی این مدارها معین می‌شود.[۲]

بنیامین خیامی


نوتروننوترون یکی از ذرات هسته‌ای اتم است. نوترون دارای بار الکتریکی خنثی است و به همراه پروتون در داخل هسته اتم اصل جرم اتم را تشکیل می‌دهند.

از هیدروژن (۱ پروتون) تا کلسیم (۲۰ پروتون) تعداد آن با تعداد پروتون یکی نیست و از آن بالاتر در جدول تناوبی تعدادش بیشتر می‌شود. جرم مطلق ۲۷- ۱۰ × ۱٬۶۷۴۸۲ کیلوگرم و جرم نسبی آن ۱٬۰۰۸۶۶۵۴۱ است. برای مثال ۵۶n بر روی Fe و p۲۶ بر زیر آن تشکیل دهندهٔ آهن است.

جیمز چادویک در سال ۱۹۳۲ نوترون را، که رادرفورد در سال ۱۹۲۰ وجود آن را پیش‌بینی کرده بود، کشف کرد. پروتون‌ها ذراتی مثبت هستند و به شدت همدیگر را دفع می‌کنند علت اینکه پروتون‌ها همدیگر را دفع نمی‌کنند نوترن‌ها هستند. نوترون ذره‌ای ناپایدار است و عمر متوسط آن ۹۱۸ ثانیه است که به پروتون، الکترون و نوترینو واپاشیده می‌شود. به این واپاشی، واپاشی بتا می‌گویند اتمی که پرتوی بتا تابش می‌کند چون یک پروتون به پروتون‌هایش اضافه می‌شود به عنصر بالاتر سلف می‌کند در همه اتم‌ها اینگونه نیست زیرا اصل طرد پائولی برای اتم‌هایی که نسبت نوترون‌هایش به پروتون‌هایش کمتر از ۱٫۵ است اجازه واپاشی نمی‌دهد.

نوترون از یک کوارک بالا و دو کوارک پایین ساخته شده است.[۲]

نوترون ذره ای در اتم است وقسمتی از اتم را تشکیل می دهد نوترون جرمی معادل 1 و بار صفر دارد

بنیامین خیامی

پروتون جزیی از هسته اتم است و جرمی دارد که به صورت 1 تعریف می شود و بار مثبتیک دارد. هسته یک اتم هیدروژن H + است
پروتون ذره ای بسیار کوچک است که بخشی از هسته را تشکیل می دهد

پروتون

پروتون (Proton) ذره‌ای بنیادی با بار مثبت است که بخشی از هر اتم را تشکیل می‌دهد. جرم پروتون ۱۸۳۷ برابر جرم الکترون و معادل ۱ amu است.

بر اساس قوانین پایستگی و به علت آن که پروتون سبک‌ترین باریون است، پایدار است. اما براساس نظریه وحدت بزرگ این ذره عمر ۱٫۶‎×۱۰۳۰ سال داشته و بعد از این مدت به پوزیترون و پیون صفر تبدیل می‌شود.[۱]


هسته

پروتون، فرمیونی با اسپین ½ است و از سه کوارک ساخته می‌شود.[۳] دو کوارک بالا و یک کوارک پایین درون پروتون با نیروی قوی هسته‌ای در کنار یکدیگر نگه داشته می‌شوند.[۴] پروتون دارای توزیع بار الکتریکی مثبت است که تقریباً به صورت نمایی کاهش می‌یابد و میانگین شعاع آن حدود ۰٫۸ فمتومتر است.[۵]

پروتون و نوترون ذرات درون هسته‌ای هستند و می‌توانند توسط نیروی هسته‌ای به یکدیگر متصل شوند و هسته اتم را شکل دهند. هسته فراوان‌ترین ایزوتوپ هیدروژن تنها از یک پروتون تشکیل شده‌است. دو ایزوتوپ دیگر هیدروژن، دارای یک یا دو نوترون هستند که به پروتون متصل شده‌اند. هسته سایر اتم‌ها از بیش از یک پروتون و تعدادی نوترون شکل گرفته‌است.

و کوارک بالا و یک کوارک پایین تشکیل شده است.[۲]

بنیامین خیامی


الکترون

اطراف مرکز هر اتم، ذرات ریزی به نام الکترون وجود دارد.الکترون ها دور هسته می چرخند.الکترون نیز مثل پروتون بار الکتریکی دارد و بار آن منفی است.تعداد پروتون ها و الکترون ها برابر است؛بنابراین ،مجموع بار الکتریکی مثبت و منفی یکسان است.(الکترون ذره ای است که وقتی الکتریسیته جریان می یابد،از اتمی به اتم دیگر منتقل می شود.)

الکترون جزء با بار منفی یک اتم است. الکترون ها خارج از هسته اتم و اطراف آن وجود دارند. هر الکترون حامل یک واحد بار منفی است و در مقایسه با یک نوترون یا یک پروتون جرم بسیار کمی دارد.

بنیامین خیامی


عدد اتمید اتمی اصطلاحی است که در شیمی و فیزیک مورد استفاده قرار می گیرد. عدد اتمی (به عنوان عدد پروتونی نیز شناخته می شود) تعداد پروتون های موجود در هسته یک اتم است. در نتیجه عدد اتمی با تعداد بارهای هسته یکسان است. عدد اتمی با Z نمایش داده می شود.

عدد اتمی در اصل به معنی شماره مکان یک عنصر در جدول تناوبی است. هر عنصر شیمیایی عدد اتمی منحصر به فردی دارد. هیدروژن عنصر اول در جدول تناوبی است و یک پروتون دارد. بنابراین عدد اتمی آن 1 است. هر اتم طلا 79 پروتون دارد و عدد اتمی آن 79 است. در یک اتم با بار خنثی، عدد اتمی با تعداد الکترون ها برابر است

عناصر را می توان در جدول مندلیف مرتب کرد.هر کدام از عنصر یک علامت اختصاری دارند مثلاً علامت اختصاری c برای کربن به کار می رود، در کنار علامت هر عنصر یک عدد وحود دارد که به آن "عدد اتمی" می گویند


هیدروژن،hydrogn

هیدروژن ساده ترین عنصر است و ساده ترین اتم را دارد.

یعنی فقط یک پروتون و یک الکترون دارد،هیدروژن گازی بسیار سبک است که در هوا بالا می رود. در گذشته از هیدروژن برای پر کردن بالن ها استفاده می شد، اما برای انجام این کار مشکلی وجود داشت؛هیدروژن سریع آتش می گرفت و بالن منفجر می شد.

در ستاره ها نیز هیدروژن می سوزد،به همین دلیل ستاره ها داغ و درخشانند.


اورانیم،uranium 

اورانیم عنصری سنگین و خطر ناک است.اورانیم پرتوی خطرناکی تولید می کند، که پرتو رادیواکتیو نام دارد.این پرتو باعث ایجاد سوختگی و بیماری هایی مانند سرطان می شود.رادیواکتیویته صورتی از انرژی است و با مراقبت مناسب و دقیق می توان از آن به عنوان سوخت در نیروگاه های هسته ای استفاده کرد.


کربن،carbon 

کربن عنصری بسیار مهم در بدن موجودات زنده،از جمله انسان است.کربن به راحتی به اتم ها ی عناصر دیگر می پیوندد و گروهی از اتم هارا تشکیل می دهد که ملکول نام دارند.کربن خالص به دو شکل وجود دارد:1_دوده ی پودری نرم 2_الماس سخت و درخشان.شکل کربن بر اساس چگونگی اتصال اتم ها آن به یک دیگر متفاوت است.


آلو مینیم،alumnium

آلومینیم عنصری فلزی است و یکی از عناصر پر مصرف زندگی جدید محسوب می شود.آلومینیم فلزی سبک ومقاوم است، زنگ نمی زند و نمی پوسد.آلومینیم ماده ی اصلی سازنده ی قابلمه،قوطی های نوشابه،فویل ها و هواپیما های جت است.

 

بنیامین خیامی

جدول تناوبی نمادهای عناصر، عددهای اتمی و وزن های اتمی را به نمایش می گذارد.

عناصر شیمیایی در جدول تناوبی به طوری چیده شده اند که می توان خواص آنها را بر اساس مکانی که در جدول دارند پیش بینی کرد. دلیل این نظم و ترتیب در جدول تناوبی چیده شدن عناصر براساس عدم اتمی آنها یا تعداد پروتون هایشان است. به این ترتیب که در جدول تناوبی اعداد اتمی از چپ به راست و از بالا به پایین افزایش می یابد
جدول تناوبی

 

ردیف های عناصر، دوره نامیده می شوند. تعداد عناصر در یک دوره افزایش می یابد.

جدول تناوبی ای که ما امروزه مورد استفاده قرار می دهیم به وسیله دیمیتری مندلیف در سال 1869 ابداع شد.

مندلیف متوجه شد که می تواند 65 عنصر شناخته شده آن زمان را در یک جدول مرتب کند. در جدول مندلیف این ویژگی ها وجود دارد:

1-وزن اتمی یک عنصر از وزن اتمی عنصر سمت چپش بیشتر است. برای مثال، منیزیم (با وزن اتمی  24.3) در سمت راست سدیم (با وزن اتمی 23.0) قرار دارد.
 
2-عناصر با خواص شیمیایی مشابه -به عبارت دیگر با واکنش های شیمیایی مشابه- در یک ستون قرار دارند. به عنوان مثال منیزیم در ستون عناصر قلیایی خاکی قرار دارد.
 
مندلیف متوجه شد که جدولش ناقص است -فضاهای خالی ای در این جدول وجود داشت که باید عناصری در آن قرار داشت، اما هیچ کس این عناصر را کشف نکرده بود.

وی بر روی کاغذ تعدادی از عناصری که فکر می کرد باید این جاهای خالی را پر کنند نام گذاری کرد. به عنوان مثال بعد از مشاهده جای خالی بین سیلیکون و قلع در جدول تناوبی، عنصر ژرمانیوم را کشف کرد و عنصر جدید را اکا-سیلیکون نامید.

وی وجود گالیم و اسکاندیم را هم قبل از این که واقعاً کشف شوند بر روی کاغذ پیش بینی کرد.

با این که مندلیف به موفقیت بسیار مهمی دست یافت اما در ادامه کار پیشرفتش اندک بود. بعدها مشخص شد جدول تناوبی مندلیف با استدلال صحیحی پی ریزی نشده. مندلیف به اشتباه باور داشت که خواص شیمیایی عناصر با وزن اتمی آنها تعیین می شود. البته در صورتی که دانش علمی ما در حد سال 1869 بود، این استدلال کاملاً معقول به نظر می رسید. در سال 1869 الکترون کشف نشده بود و تا 27 سال بعد هم کشف نشد.

 قرار دادن عناصر براساس جرم اتمی در جدول به برخی از عدم تطابق ها منجر می شود. اگر ید و تلوریم براساس جرم اتمی در جدول قرار گیرند مشخص می شود که از لحاظ خواص شیمیایی در جای اشتباهی هستند و بهتر است مکانشان در جدول جابجا شود. بنابراین اگر قرار باشد این عناصر در جای مناسب خود قرار بگیرند باید براساس عدد اتمی شان قرار داده شوند. در این صورت آنها از لحاظ خواص شیمیایی در مکان مناسب خود قرار می گیرند.

در واقع 44 سال طول کشید تا الگوهای صحیحی برای جدول تناوبی مندلیف کشف شد و حالا این جدول براساس عدد اتمی عناصر چیده شده است. این پیشرفت مدیون تحقیقات هنری گوئین جفریس مسلی در سال 1913 است

بنیامین خیامی


 با نام رسمی پادشاهی نروژ، هم‌چنین به فارسی دَری «ناروی»[۷] کشور پادشاهی مستقل و متمرکزی است که قلمروی آن بخش غربی شبه جزیره اسکاندیناوی، یان ماین و مجمع‌الجزایر سوالبارد در قطب شمال را دربرمی‌گیرد.[note ۱] جزیرهٔ پتر یکم در قطب جنوب و همچنین جزیره بووه در نزدیکی قطب جنوب قلمروهای وابسته به نروژ می‌باشند و به‌عنوان بخشی از پادشاهی محسوب نمی‌شود. نروژ مدعی حاکمیت بر بخشی از قطب جنوب به نام سرزمین شهبانو ماود نیز می‌باشد. تا سال ۱۸۱۴ (۱۱۹۲) جزایر فارو، گرینلند و ایسلند بخشی از پادشاهی نروژ محسوب می‌شدند.

نروژ ۳۸۵٬۲۵۲ کیلومتر مربع وسعت دارد و جمعیت آن بالغ بر ۵٬۱۰۹٬۰۵۹ نفر می‌باشد.[۹] این کشور از مشرق دارای یک نوار طولانی مرزی با سوئد بوده و همچنین از شمال شرق با فنلاند و روسیه و از جنوب با تنگهٔ اسکاژراک هم‌مرز است. سواحل نروژ طولانی است و به اقیانوس اطلس و دریای بارنتز متصل است.

هارالد پنجم از دودمان شولسویگ هولشتاین سوندربورگ گلوکسبورگ پادشاه نروژ است. ارنا سلبرگ با جانشینی ینس استولتنبرگ از سال ۲۰۱۳ نخست وزیر نروژ می‌باشد. بنا بر قانون اساسی مشروطه تدوین شده در سال ۱۸۱۴ (۱۱۹۲) قدرت در این کشور بین پارلمان، پادشاه و شورای پادشاهی و دادگاه عالی تقسیم شده است. بین سال‌های ۱۶۶۱ تا ۱۸۱۴ (۱۰۳۹ تا ۱۱۹۳) پادشاهی مطلقه بر نروژ حاکم بود و پیش از سال ۱۶۶۱ (۱۰۳۹) قدرت بین پادشاه و نخبگان تقسیم شده بود. پادشاهی نروژ که در سال ۸۷۲ (۲۵۱) از یکی پادشاهی‌های محلی پیتی (جوامع قبیله‌ای قدیمی در نروژ) نشات گرفت یکی از قدیمی‌ترین پادشاهی‌های اروپا و جهان است که همچنان پا بر جاست. این پادشاهی به مدت ۱۱۰۰ سال به صورت متوالی وجود داشته و بیش از شصت پادشاه و کنت بر آن حکم رانده‌اند.

 

 

بنیامین خیامی

زن:عزیزم دکتر به من گفته واسه اینکه حالم خوب بشه باید بریم به سفر خارج به یه ساحل آفتابی

حالا من رو کجا می بری

مرد:پیش یه دکتر دیگه

 

 

 

*حیف نون می ره هتل. صبح روز اول می ره توی رستوران هتل صبحانه بخوره می بینه روی تابلو نوشته: از ساعت 7 الی 11 صبحانه... از ساعت 11 الی 5 ناهار و از ساعت 5 الی 11 شب شام سرو می شود...
پیش خودش می گه: پس من کی وقت کنم برم شهر رو ببینم؟

 

 *معلم: نام پدرت چیست؟
دانش آموز: پدرم نام های مختلفی دارد. من به او می گویم بابا، مادرم می گوید پدر بچه ها، نوکرمان می گوید آقا و بقال محلمان می گوید بدحساب!

 

 *اولی: من هر وقت چیزی در کله ام فرو رود، دیگر بیرون نمی آید و فراموش نمی کنم.
دومی: پس چرا پولی را که از من قرض گرفتی، یادت رفته و پس ندادی؟
اولی: برای این که پول در جیبم فرو رفت نه در کله ام!

 

 *دو هندوانه فروش نزدیک به هم بساط کرده و مشغول فروش هندوانه بودند.
اولی فریاد می زد: بیا که هندوانه دارم، قند عسل، نبات، قرمز قرمز، بیا بیا به شرط چاقو، هندوانه فروش دومی بدون این که فریاد بزند، خطاب به عابران می گفت: هرچی اون می گه منم دارم!

 

 *از خسیسی پرسیدند: تو در دنیا چه آرزویی داری؟
 گفت: آرزو دارم کچل شوم و دیگر پول سلمانی ندهم!

 

 *یکی از قبایل آدم خوار مرد کله تاسی را دستگیر می کنند و نزد رئیس خود می برند و از رئیس می پرسند با این مرد تاس چه کنیم؟ رئیس می گوید: از او تاس کباب درست کنید!

 


پسر: مامان! یک لطیفه تعریف می کنی؟
مادر: حرف نزن بچه! بیا کمکم کن فرش ها را بشوییم.
پسر: ها ها ها، چه لطیفه قشنگی

بنیامین خیامی


فیل آفریقایی بزرگ ترین جانور  روی خشکی است.فیل های آسیایی جثه ای کمی کوچک تر از فیل های آفریقایی دارند.نسل فیل ها در معرض خطر است،چرا که به خاطر آج هایشان شکار می شوند.

 

 

فیل ها در گروه های بزرگی به نام" گلّه"زندگی می کنند.فیل های ماده مسؤولیت خانواده را بر عهده دارند و بچه فیل ها از شیر مادر تغذیه می کنند.

 فیل برای پائین کشیدن برگ درختان،خود را به نوک درخت می رساند.فیل ها علف ها را نیز می خورند.گیاهان،غذای پر انرژی ای نیستند ، بنابراین فیل ها باید مقدار زیادی از آن ها را مصرف کنند.این جانوران سنگین وزن هر روز به مدت شانزده ساعت مشغول غذا خوردن هستند.

فیل های جوان،زیرک و تربیت آن ها آسان است.آن در طول هزاران سال با انسان کار کرده اند.در سال 218 قبل از میلاد، هانی بال(سردار بزرگ) فیل ها را در رشته کوه های برفی آلپ برای مبارزه با رومی ها به کار گرفت.


بنیامین خیامی
صدف غول پیکر

"آرکلون"،نام لاک پشتی بود که 220 میلیون سال پیش می زیسته است.
طول این جانور به درازی یک اتومبیل شخصی بود و از حلزون صدف دار تغذیه می کرد.






بیشتر بدن لاک‌پشت‌ها به‌وسیله یک استخوان یا صدف غضروفی حفاظت شده‌است. این استخوان یا صدف از دنده‌های آن‌ها مشتق شده است. صدف لاک‌پشت از صفحه‌های شاخی تشکیل شده است که استخوان را می‌پوشانند. ستون مهره‌ها، دنده‌ها و چند استخوان دیگر لاک‌پشت به سطح داخلی این لاک متصل‌اند. همین باعث می‌شود که لاک‌پشت‌ها موجودات بسیار کندرو و سنگینی باشند.

لاک پشتی آن‌ها را اصطلاحاً پشت‌لاک carapace و لاک شکمی را زیرلاک plastron می‌گویند. در بیشتر لاک‌پشت‌ها سطح بیرونی لاک آن‌ها با فلس‌های زبر و تیزی پوشیده شده که سپرچه scute نامیده می‌شوند.[۴]

همهٔ لاک‌پشت‌ها آرواره‌های بدون دندان دارند و در اطراف این آرواره‌ها استخوان‌های تیزی برای خرد کردن غذا وجود دارد.





لاک‌پشت از حیوانات بسیار جالبی است که سالیان دراز عمر می‌کند و کمتر مریض می‌شود و می‌تواند برای مدت‌های مدید غذا نخورد، یک علت طول عمر و سلامتی او شاید به خاطر همین باشد که می‌تواند برای مدت طولانی غذا نخورد. لاک‌پشت حیوانی است گیاه‌خوار و به ندرت حشره می‌خورد. در بین گیاهان از هیچ چیز بیش از جوانه‌های نورس کاهو لذت نمی‌برد. لاک‌پشت حیوانی است اجتماعی و اغلب لاک‌پشت‌ها به صورت دسته جمعی و یا جفت جفت به سر می‌برند. برای شناخت جنسیت لاک‌پشت کافی است به روپوشی که زیر شکم لاک‌پشت است نگاه کنید. اگر زیر شکم لاک‌پشت بیضی شکل و محدب بود، دلیل بر آن است که وی نر است ولی اگر زیر شکم لاک‌پشت پهن باشد دلیل بر ماده بودن آن است.

لاک‌پشت‌ها جزو جانوران خون‌سرد هستند.


بنیامین خیامی


خرس‌ها به فروراستهٔ سگ‌واران تعلق دارند و نزدیک‌ترین خویشاوندانشان خوک‌های دریایی هستند. هرچند فقط هشت گونه خرس وجود دارد اما پراکنش جغرافیایی وسیعی دارند و در زیستگاه‌های متنوعی از قطب شمال گرفته تا برخی نقاط نیمکره جنوبی سکونت دارند.

 

 

 

 

 

 

 

خرس‌های قطبی بوی غذا را از فاصله صد مایلی در هوای آزاد و همچنین از فاصله سه متری در زیر برف تشخیص می‌دهد. این حیوان بسیاری از وقت خود را در زیر آب سپری می‌کند. آن‌ها در بعضی از کشورها رسماً به عنوان پستانداران دریایی طبقه بندی می‌شوند.[۵] 

امید به زندگی خرس‌ها دقیقاً معلوم نیست. عمر آنها به نظر می‌رسد 30 تا ۴۰ سال باشد. خرس‌های وحشی که در جنگل هستند نسبت به خرس‌هایی که در باغ وحش هستند در سنین پایین تری می‌میرند.[۶]

هریک از دست وپاهای خرس، ۵ چنگال تیز و بلند دارد که جمع نمی‌شود (برعکس گربه). این دست و پاها برای بالا رفتن از درخت و شکافتن خانه موریانه و کندوی عسل، یافتن وکندن ریشه گیاهان و گرفتن طعمه بکار می‌رود. راه رفتن خرس ها با راه رفتن بسیاری از گوشتخواران تفاوت دارد و گویی روی پنجهٔ پا راه می‌روند که برای افزایش سرعت، کارآمد است. آنها میتوانند به سرعت 40 کیلو متر در ساعت بدوند. خرس‌ها مثل انسان روی پا هم راه می‌روند.[۳]

موی خرس بلند و زمخت است. رنگ موی آنها بسته به این که از چه نوع خرسی باشند می‌تواند تقریباً هر رنگی داشته باشد. مثلاً سفید، بور، کرم، تمام سیاه، تمام قهوه‌ای، ...[۴] رنگشان از سفید در خرس قطبی تا قهوه‌ای و سیاه در سایر گونه‌ها متفاوت است. دندانهای آسیای بالا با سطح زیاد اما برجستگی های روی آنها کند و صاف می‌باشد.

 

 

 

       

 

خرس ها بزرگ ترین درنده ها ی زمینی در جهان هستند.درنده،حیوانی است که برای تأمین غذا، جانوران دیگر را  وحشیانه شکار می کند.زیستگاه بیشتر خرس ها جنگل های آمریکای شمالی و آسیاست.

 

پاره کردن و گرفتن

 

خرس ها جنگال های بلندی برای از هم دریدن گوست شکار،حفر غار و چنگ زدن تنه ی درختان هنگام بالا رفتن از آن ها دارند.خرس های قهوه ای،بزرگ ترین چنگال ها را دارند که طول هر یک به حدود 10 سانتی متر می رسد.

 

 

 

صید ماهی

 

خرس ها دوست دارند که ماهی های آزاد و قزل آلا دا از رودخانه بگیرند؛بنابراین در اطراف آبشارهایی جمع می شوند که یافتن این نوع ماهی ها در آن راحت تر است.به شکار ضربه می زنند یا آن ها را با دندان هایشان در هوا می گیرند

 

 

 

غذای لذیذ! 

 

خرس ها خورن مغزها و دانه ها را دوست دارند.آن ها به خوردن عسل نیز علاقه دارند.خرس های کوچک از درختان بالا می روند و کندوهای بدون حفاظ را پاره می کنند.آن ها با زبان خود عسل را بیرون می کٍشند و زنبورهای همراه عسل را هم می خورند!

 

 

 

 

 

  

بنیامین خیامی


 

تِمساح یا کروکودیل جانوری است خزنده دارای چهار دست و پا، در آب به راحتی شنا می‌کند، اما همیشه در آب نمی‌ماند و تخم‌هایش را در خشکی می‌گذارد. این حیوان دارای فک و دندان‌های بسیار نیرومند است و به گروه چهاراندامان از تیره تمساحیان (Crocodylidae) تعلق دارد. این خزندهٔ آبی و خشکی بزرگ در سراسر مناطق استوایی آفریقا، آسیا، آمریکا و استرالیا زندگی می‌کند. تمساح مانند سایر موجودات ساکن در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و سرزمین‌های مرطوب در آب‌های شیرین و گاهی در آب‌های کمی شور زندگی می‌کند.

 

 

 

 


 

بنیامین خیامی

زیستگاه پلنگ در گذشته از آفریقای جنوبی تا کره را دربر می‌گرفت و این جانور در سراسر آفریقا و جنوب آسیا پراکنده بود. اما تخریب زیستگاه و شکار، قلمرو این حیوان را به شدت کاهش داده و امروزه بیشترین تراکم پلنگ‌ها در آفریقای جنوب صحرا است. اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست این حیوان را با توجه به کاهش جمعیت و کاهش محدودهٔ زندگی آن در فهرست گونه‌های «در مرز تهدید به انقراض» قرار داده‌است. اما با همهٔ این احوال جمعیت پلنگ‌ها از دیگر گونه‌های خویشاوند خود یعنی شیر، ببر و جگوار بیشتر است و وضعیت حفاظتی بهتری دارد.

پلنگ در مقایسه با دیگر گربه‌سانان پاهایی کوتاه، بدنی کشیده و جمجمه‌ای بزرگ دارد.

موفقیت بالای این گونه در حیات وحش تا حدی به قابلیت‌های شکارگری فرصت‌طلبانه‌اش، انطباق‌پذیری‌اش با زیستگاه‌های مختلف، امکان دویدن با سرعت ۵۸ کیلومتر در ساعت، توانایی بی‌نظیرش در بالارفتن از درخت حتی در حالی که لاشهٔ بزرگی را با خود حمل می‌کند و همچنین توانایی شناخته‌شده‌اش در حرکت پنهانی مربوط می‌شود.

پلنگ تقریباً از هر حیوانی که بتواند شکار کند تغذیه می‌کند و زیستگاه مطلوب او نیز از جنگل‌های بارانی تا نواحی بیابانی متغیر است. از حشراتی چون سوسک و ملخ تا بزرگترین پستانداران در فهرست طعمه‌های او قرار دارند و در صورت پیدا نکردن شکار لاشه‌خواری هم می‌کنند. اما شکار اصلی آن‌ها پستانداران متوسط جثه (وزن بین ۲۰ تا ۸۰ کیلو) است. بزرگترین شکاری که از یک پلنگ ثبت شده شکار یک گاو کوهی معمولی ۹۰۰ کیلویی به دست یک پلنگ نر آفریقایی بوده است. اما آن‌ها هم معمولا به سراغ حیوانات بسیار بزرگ نمی‌روند.

پلنگ‌ها مثل اکثر گربه‌سانان دیگر زندگی انفرادی دارند و فقط در فصل جفتگیری کنار هم هستند. آنها قلمرویی را برای خود مشخص کرده و به شدت برای حفظ آن تلاش می‌کنند. قلمرو پلنگ‌های نر بین ۳۰ تا ۷۸ کیلومتر مربع و قلمرو پلنگهای ماده حدود ۱۵ کیلومتر مربع گزارش شده‌است. در یک مطالعه در نامیبیا قلمروهای بسیار وسیع تا حد ۳۰۰ کیلومتر مربع گزارش شده‌است. ممکن است قسمتی از قلمرو پلنگهای نر و ماده با یکدیگر مشترک باشد. در یک مطلعه در ساحل عاج مشخص شد که قلمرو یک پلنگ ماده کاملا داخل قلمرو یک پلنگ نر است اما تداخل در قلمرو پلنگهای هم‌جنس به هیچ وجه اتفاق نمی‌افتد.

دوره بارداری پلنگ ماده تقریباً سه ماه به طول می‌انجامد و حیوان پس از این مدت در غار یا بین درخت‌ها و یا زیر سایبان سنگ‌ها و صخره‌ها دو یا سه بچه که ابتدا چشم‌هایشان جایی را نمی‌بیند به دنیا می‌آورد. توله‌های پلنگ از چهار ماهگی از شیر گرفته می‌شوند.

پلنگها در اکثر مناطق با شکارچیان دیگری همچون ببر، شیر، کفتار راه‌راه و کفتار خال‌دار، خرس قهوه‌ای، گرگ، سگ وحشی آسیایی و سگ وحشی آفریقایی و یوز هم‌بوم هستند و رقابت بین‌گونه‌ای میان آن‌ها وجود دارد. در این شرایط ممکن است آن‌ها طعمه همدیگر را بدزدند یا توله‌های همدیگر را بکشند اما معمولا با انتخاب نوع شکارهای متفاوت و پرهیز از مناطق اصلی محل حضور شکارچیان دیگر از درگیری اجتناب می‌کنند. شدیدترین رقابت در مناطقی است که پلنگ و ببر زیستگاه مشترکی دارند. در این شرایط معمولا پلنگ‌ها به سراغ طعمه‌های کوچکتر می‌روند و در مناطقی که ببر جمعیت بیشتری دارد جمعیت پلنگ کمتر است.






"ببر"

ببر (نام علمی: Panthera Tigris) بزرگترین جانور از تیرهٔ گربه‌ایان است که طول قامت آن تا ۳٫۳ متر و وزن آن تا ۳۰۶ کیلوگرم می‌رسد. مهم ترین مشخصهٔ این جانور، خط‌های عمودی تیره روی خز قرمز-نارنجی آن است که در ناحیهٔ زیرین روشن تر است. این جانور دارای بدنی عضلانی و پاهایی بسیار نیرومند است. بدن ببر دارای موهای بلند و برّاق به رنگ نارنجی، همراه با خط‌های سیاه عمودی می‌باشد. جثّهٔ ببرهای نر بزرگ‌تر از ببرهای ماده است و همچنین موهای روی گونهٔ ببر نر بلندتر از ببر ماده می‌باشد. دندان‌های ببر بسیار قوی است و دندان نیش آن در میان جانوران خشکی بلندترین است. طول تاج دندان ببر به ۷۴٫۵ میلیمتر و گاهی تا ۹۰ میلیمتر می‌رسد. در باغ وحش ببرها معمولاً بین ۲۰ تا ۲۶ سال عمر می‌کنند که البته به نظر در دنیای وحشی بیرون هم همین حدود عمر می‌کنند. این جانور برای خود قلمرو تعیین می‌کند و عموماً اجتماعی و تنها است (به این معنی که به صورت مستقل زندگی می‌کند اما گاهی مجردهای آن‌ها در یک منطقه یا حتی لانه زندگی می‌کنند). لازم است تا محیط زندگی ببر فضای بزرگی باشد تا نیازهای شکار آن را برطرف کند این خلق ببرها باعث شده تا در مناطق پرجمعیت، آن‌ها با انسان دچار مشکلات جدی شوند.

در دوره‌ای ببرها در سراسر آسیا از ترکیه در غرب تا روسیه در شرق دیده می‌شدند. در گذر ۱۰۰ سال پیش، ۹۳٪ از گسترهٔ تاریخی زیستگاه آن‌ها ازدست رفته است و آن‌ها در نواحی جنوب غرب و مرکز آسیا در جزیره‌های جاوه و بالی و در مناطق گسترده‌ای از آسیای جنوب شرقی و آسیای شرقی به کلی نابود شده‌اند. امروزه زیستگاه آن‌ها به تایگای سیبری تا چمن زارهای باز و مرداب‌های کرنا محدود شده است. شش زیرگونهٔ باقی‌مانده از ببرها در ردهٔ گونه در معرض خطر IUCN جای گرفته‌اند. جمعیت جهانی ببرها در وحش میان ۳۰۶۲ تا ۳۹۴۸ برآورد شده است که ۱۰۰،۰۰۰ مورد کمتر از شمار آن‌ها در آغاز سدهٔ ۲۰ میلادی است[۳] که بیشتر این شمار باقی‌مانده هم جدا و بدون تماس با هم زندگی می‌کنند. از دلایل اصلی کاهش جمعیت آن‌ها می‌توان به تخریب زیستگاه، شکار غیرقانونی و ناپیوستگی در زیستگاه آن‌ها اشاره کرد.[۴] مساحت منطقهٔ زندگی ببرها در کرهٔ زمین کمتر از ۱٬۱۸۴٬۹۱۱ کیلومتر مربع برآورد شده است که ۴۱٪ کمتر از مساحت برآورد شده برای آن در میانهٔ دههٔ ۱۹۹۰ است.[۵]

ببر بنگال پرشمارترین زیرگونه و ببر سیبری بزرگترین زیرگونهٔ ببر است. از ۹ زیرگونهٔ این جانور ۳ زیرگونه از جمله ببر مازندران منقرض شده‌اند و ۶ زیرگونهٔ دیگر نیز در خطر انقراض قرار دارند. قلمرو تاریخی این حیوانات از میان رودان و قفقاز تا بیشتر نواحی شرقی و جنوبی آسیا امتداد می‌یافت اما این قلمرو امروزه به‌شدت کاهش یافته‌است.

نرها و ماده‌ها تنها در هنگام جفتگیری به مدّت چند روز در کنار یکدیگر می‌مانند. ببرهای ماده پس از ۱۰۳ تا ۱۰۵ روز بارداری دو و یا سه توله به دنیا می‌آورند. توله‌ها تا چند سال همراه با مادر خود زندگی می‌کنند.

به طور کلی وزن ببرهای نر از ۲۰۰ تا ۳۲۰ کیلوگرم است و مادهٔ آن‌ها از ۱۲۰ تا ۱۸۰ کیلوگرم می‌باشد. میانگین قد در نرها ۲٫۶ تا ۳٫۳ متر و در ماده‌ها ۲٫۳ تا ۲٫۷۵ متر می‌باشد.

ببرها اگر پیر باشند و یافتن غذا برای آن‌ها سخت باشد یا اگر در جای که توله‌های خود را بزرگ می‌کنند غذا کمیاب باشد به انسان‌ها حمله می‌کنند. ببرها ترجیح می‌دهند از پشت حمله کنند لذا بعضی از روستاییان هندی که در نزدیکی منطقه حفاظت شدهٔ ببرها زندگی می‌کنند ماسک‌های صورت را از پشت سرشان می‌بندند.

ببر جانور ملی بنگلادش (بویژه ببر بنگالهند، ویتنام، مالزی (بویژه ببر مالایی) و کرهٔ جنوبی است.



                                         "شیر"


شیر (نام علمی: Panthera leo) پستانداری گوشتخوار از سردهٔ پلنگ‌مانندهای خانوادهٔ گربه‌سانان است. با بدنی بزرگ که وزنش در میان نرها گاه به ٢۵٠ کیلوگرم می‌رسد؛ این جانور نیرومند دومین عضو بزرگ‌جثهٔ سردهٔ خود پس از ببر است. شیر به خاطر بدن بزرگ و هیبت و چالاکیش در هنگام شکار لقب «سلطان جنگل» را به خود گرفته؛ اگرچه بیشتر در مناطق ساوانایی آفریقا زندگی می‌کند و تنها تعداد کمی از آن در جنگل گیر در هندوستان یافت می‌شوند. آن‌ها طعمه‌های گوناگونی را به‌عنوان خوراک اختیار می‌کنند که شامل بیشتر جفت‌سمان بومی آفریقا و به‌ندرت جانداران بزرگی چون فیل و زرافه می‌شوند.

با آنکه در گذشته شیرها در آفریقا، خاورمیانه، و جنوب آسیا (از جمله ایران) به فراوانی یافت می‌شدند، امروزه تعداد محدودی از آن‌ها در آفریقا و آسیا باقی مانده‌اند که جمعیتشان به سوی کمتر شدن پیش می‌رود. در حال حاضر اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست وضعیت بقای گونهٔ شیر را در حالت آسیب‌پذیر طبقه‌بندی کرده‌است.[۱]

شیرها ساختار اجتماعی مشخصی دارند که بر پایهٔ تشکیل گروهی به سرپرستی یک تا سه نر و تعدادی ماده به همراه توله‌هایشان است. آن‌ها به صورت گروهی به شکار می‌روند و شکارکردن بیشتر بر دوش شیرهای ماده است. با آنکه شیرهای نر شکار نمی‌کنند اما وظیفهٔ محافظت از گروه و قلمرو آن را بر دوش دارند؛ ناحیه‌ای که می‌تواند تا ۲۶۰ کیلومتر مربع را پوشش دهد.

به این جانور با ابهت از دیرباز تا کنون در فرهنگ و ادبیات ملل گوناگون جهان توجه شده است. نگاره‌های غار در لاسکو فرانسه نخستین نقاشی‌های یافت شده از شیر در جهانند که مربوط به ۱۷٬۰۰۰ سال پیش هستند. به عنوان نمادی از پادشاهی و قدرت در طبیعت، تصویر شیر از دیرباز در فرهنگ ایرانی نمایندهٔ شاهنشاهی بوده و اشاره به آن در طول تاریخ از سنگ‌نگاره‌های تخت جمشید تا پرچم ایران و خاندان شاهنشاهی پهلوی دیده می‌شود.

محتویات

 
 
 

شیر گونه‌ای از سردهٔ پلنگ‌مانندها است و خویشاوندان نزدیکش دیگر گونه‌های این سرده چون ببر، پلنگ، و یوزپلنگ هستند. به احتمال زیاد سردهٔ پلنگیان در آسیا فرگشت یافت ولی ریشه‌های دقیق آن نامشخص هستند.[۲] شواهد سنگواره‌ای نشان می‌دهند که این سرده می‌بایست میان ۲ تا ۳٫۸ میلیون سال پیش بر روی زمین پا گذاشته باشد.[۳] شیر خود میان ۱ میلیون تا ۸۰۰٬۰۰۰ سال پیش در آفریقا فرگشت یافت و در زیستگاه‌های نیمکره شمالی پراکنده شد.[۴]

کهن‌ترین سنگواره‌های یافت شدهٔ شیر در اروپا مربوط به ۷۰۰٬۰۰۰ سال پیش هستند

 

 

بنیامین خیامی

"پلوتون"

مدار پلوتو برخلاف مدار زمین و هفت سیارهٔ دیگر یک مدار نزدیک به دایره نیست بلکه این مدار یک مدار بیضی بسیار کشیده با خروج از مرکز بسیار محسوسی‌است و گردش مداری آن نزدیک به ۲۴۸ سال زمینی طول می‌کشد. کشیدگی مدار پلوتو بسیار زیاد و غیرعادی‌است به‌طوری که مدار آن با مدار نپتون، آخرین سیارهٔ سامانهٔ خورشیدی در دو نقطه برخورد دارد. فاصلهٔ پلوتو از خورشید در اوج مداری خود ۴۹ واحد نجومی است یعنی حدود ۵۰ برابر بیشتر از فاصلهٔ زمین از خورشیداست. پلوتو در حضیض خود تنها ۲۹ واحد نجومی از خورشید فاصله دارد.[۱۰] مدار پلوتو با دائرةالبروج بیش از ۱۷ درجه زاویهٔ انحراف دارد و در نتیجهٔ همین انحراف است که این سیارهٔ کوتوله نیمی از مسیر مداری خود را در بالای صفحهٔ گردش زمین به دور خورشید و نیمی دیگر را در پایین این صفحه می‌پیماید.

یک سال پلوتونی به اندازهٔ ۲۴۸ سال زمینی طول می‌کشد و پلوتو که در اوج مداری خود بعد از نپتون قرار دارد، در ۲۰ سال از این ۲۴۸ سال را از مدار نپتون گذشته و به فاصلهٔ کمتری از خورشید نسبت به نپتون قرار می‌گیرد. آخرین

باری که این روی داد پیش آمده ۲۱ ژانویهٔ سال ۱۹۷۹ میلادی بوده که پلوتو مدار نپتون را قطع و وارد منطقهٔ داخلی هشتمین سیارهٔ سامانهٔ خورشیدی شده و تا یازدهم فوریه ۱۹۹۹ که مجدداً مدار نپتون را به قصد خارج قطع کرده در فاصله‌ای نزدیک‌تر از نپتون به خورشید قرار داشته است. زمان تجربهٔ دوبارهٔ این رویداد سپتامبر سال ۲۲۲۶ میلادی خواهد بود.[۱۱]

با توجه به‌چگونگی گردش مداری پلوتون و زاویهٔ انحراف این مدار، امکان برخورد این سیارهٔ کوتوله با نپتون در هنگام گذشتن از نقطهٔ مداری مشترک میان این دو، مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه‌گیری‌ها نشان می‌دهند که زاویهٔ میل و تناسب مداری ۳:۲ که بین این دو جرم آسمانی وجود دارد برخورد آن‌ها را در وضعیت کنونی ناممکن  

مقایسه ی پلوتون و قمرش شارون با زمین

بنیامین خیامی

"نپتون"

 

ظومه شمسی است و همین طور دور ترین و سردنپتون هشتمین سیاره ی من ترین آن ها.نپتون آبی دارای ابرهایی با رنگ آبی است که رنگ ان بسیار زیبا است وبه « نگین منظومه شمسی معروف است

نپتون 3 حلقه دارد؛اندازه ی نپتون تقریباً نصف زحل است

یکی از طوفان های نپتون به نظر ناپدید شده است. یک طوفان بزرگ همچون لکه ی سرخ مشتری در نپتون وجود داشت اما وقتی که با تلسکوپ فضایی هابل نپتون نگاه کردند طوفان در ان نا پدید شده بود

نپتون هم مانند سیاره های گازی حلقه هایی دارد که بسیار نازکتر و تاریکتر از حلقه های اورانوس است.نپتون به خاطر ابرهایی که دارد آبی رنگ است اما بر فراز این ابرها رگه های سفید کوچکی وجود دارد که همان ابرهای یخی سرگردان هستند.یکی از این ابرها موتور گازی نام گرفتچون با سرعت بالایی به دور سیاره می گشت.

 

ویژگی های نپتون:

نوع سیاره: گازی

قطر:49528 کیلومتر

سال:59800 روز

دما:منهای 210 درجه ی سانتی گراد

تعداد قمر: 13قمر

 

بنیامین خیامی

 

هفتمین سیاره از نظر نزدیکی به خورشید[۱۲] وچهارمین سیاره از نظر اندازه و سومین سیاره از نظر جرم در منظومه شمسی است. اورانوس هر ۸۴ سال و ۷ روز یک بار به دور خورشید می‌گردد. همچنین هر ۱۰ ساعت و ۴۸ دقیقه یک دور به دور خودش می‌چرخد

اورانوس یکی از سیارات هشتگانه منظومه شمسی که از لحاظ بعد فاصله اش نسبت به خورشید در ردیف هفتم پس از زحل قرار گرفته‌است. فاصله متوسط این سیاره تا خورشید۲٬۸۶۹٬۶۰۰٬۰۰۰ کیلومتر[۱۳] و۶۳ بار از کره زمین بزرگ‌تر است. اورانوس ۲۷ ماه طبیعی دارد. این سیاره با چشم غیرمسلح دیده می‌شود.[۱۴].

 اورانوس دارای ۵ ماه که از بقیه ی اقمارش بزرگتر است به نام‌های میراندا، آریل، آمبریل، تیتانیا و ابرون است. اورانوس یکی از سیارات هشتگانه منظومه شمسی که از لحاظ بعد فاصله اش نسبت به خورشید در ردیف هفتم پس از زحل قرار گرفته‌است. فاصله متوسط این سیاره تا خورشید۲٬۸۶۹٬۶۰۰٬۰۰۰ کیلومتر[۱۳] و۶۳ بار از کره زمین بزرگ‌تر است. اورانوس ۲۷ ماه طبیعی دارد. این سیاره با چشم غیرمسلح دیده می‌شود.[۱۴] محور حرکت وضعی این سیاره کاملاً با مدار حرکت انتقالیش منطبق است.

. قطر استوایی آن حدود 51.000 کیلومتراست یعنی بیش از 4 برابر قطر زمین است.. در زیر این ابرها یعنی در عمق 7500 کیلومتری زیر ابرهای قابل رویت نیز، احتمال وجود اقیانوسی از آب مایع به همراه آمونیاک حل شده می باشد. در مرکز این سیاره ممکن است هسته ای سنگی، تقریبا به اندازه زمین وجود داشته باشد. دانشمندان در خصوص وجود هر گونه زیستی در این سیاره تردید دارند

 

محور طولی فرضی این سیاره به حدی انحراف دارد که تقریبا به صفحه مداری چسبیده است. این انحراف زاویه در بیشتر سیارات متجاوز از 30 درجه نیست. برای مثال زاویه انحراف محور طولی زمین 5/23 درجه می باشد. اما در مورد اورانوس این زاویه انحراف معادل 98 درجه است. بسیاری از ستاره شناسان بر این باورند که برخورد جرمی تقریبا در ابعاد زمین با اورانوس، در اوایل دوران تشکیل سیاره، منجر به ایجاد چنین انحراف شدیدی شده است.جرم اورانوس 5/14 برابر جرم زمین و یک بیستم جرم بزرگترین سیاره منظومه شمسی یعنی مشتری می باشد. میانگین چگالی اورانوس 27/1 گرم در هر سانتیمتر مکعب است. این مقدار معادل 25/1 چگالی آب می باشد. نیروی گرانش این سیاره 90 درصد نیروی گرانش زمین است. به این معنا که اگر جسمی در زمین 100 گرم وزن داشته باشد در اورانوس 90 گرم وزن خواهد داشت.. فشار اتمسفر در زیر لایه گازهای متان حدود 130کیلوپاسکال، تقریبا 3/1 برابر فشار جوی سطح زمین است. ابرهای قابل مشاهده سطح اورانوس که به رنگ سبز-آبی ملایم می باشند همه سطح این سیاره را پوشانده اند.


اورانوس میدان مغناطیسی شدیدی دارد. این میدان مغناطیسی انرژی زیادی را که بیشتر به شکل ذرات باردار الکترونها و پروتونها می باشد با حرکت این ذرات به عقب و جلوی قطب های این میدان امواج رادیویی بوجود می اید. اما این اواج ان قدر قوی نیستند که از زمین نیز قابل ردیابی باشند.اورانوس تقریبا هم اندازه سیاره نپتون است.

   













 

 

حلقه‌ها

سیاره اورانوس هم حلقه‌هایی دارد. گرچه حلقه‌های آن مانند حلقه‌های کیوان بیرون کشیده شده و کاملا عیان نیستند. حلقه‌های اورانوس از ذرات غبار سیاه و تخته سنگ‌های بزرگ تشکیل شده است.

وزن در سیاره اورانوس

از آنجا که جاذبه در سیاره اورانوس کمتر از جاذبه زمین است، وزن در این سیاره در مقایسه با زمین کاهش پیدا می‌کند. یعنی اگر وزنه‌ای روی زمین 32 کیلو گرم باشد، روی سیاره اورانوس وزن آن به 28 کیلو گرم کاهش پیدا می‌کند.

قمرهای اورانوس

سیاره اورانوس 27 قمر دارد. که 5 قمر آن بزرگ و مابقی کوچک‌تر هستند. بزرگ‌ترین قمر اورانوس تایتانیا نام دارد و چها تای دیگر به ترتیب عبارتند از: ابرون، آمبریل، آریل و میراندا.
برخی از قمرهای کوچک‌تر اورانوس عبارتند از: بلیندا، بیانکا، کلیبان، کوردلیا، کرسیدا، دسدمونا، ژولیت، اوفلیا، پورتیا، پوک و رزالیند.

 

 

 

 

 

 

بنیامین خیامی

"زحل"

 

زحل ششمین سیاره ی منظومه شمسی است.زحل با حلقه های پیرامونش به نام «مرواریدمنظومه شمسی» معروف است.حلقه های زحل بسیار پهناور و در عین حال بسیار نازک است و دور تا دور این سیاره را فرا گرفته است.

حلقه های درخشان زحل از میلیون ها خرده یخ ساخته شده است.برخی از این خرده یخ ها به اندازه ی یک قالب کوچک یخ و برخی به اندازه ی یک اتومبیل هستند.مشتری و زحل آن قدر سریع می چرخند که وسط آن ها خالی می شود.این اتفاق به دلیل گازی بودن این سیاره ها می افتد.زحل سبک ترین سیاره در منظومه شمسی است.اگر یک دریای بسیار بزرگ وجود داشته باشد زحل مثل یک چوب پنبه در اب غوطه ور میشود.زحل هم مانند مشتری سطحی گازی دارد.یکی از قمر های زحل تیتان نام داردکه جوّ ضخیمی دارد. این قمر به حدّی سرد است که ما نمی توانیم در انجا زندگی بکنیم.

 زحل دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی است . زحل هم مانند مشتری به جای سنگهای سخت از گاز تشکیل شده است و با توجه به اندازه اش، تند می چرخد . فقط تقریباً 10ساعت و 15 دقیقه طول می کشد که این سیاره یک بار به دور محور خود بچرخد . یکی از نتایج چنین چرخش سریعی، فرورفتگی در قطبهای آن است؛ درست مانند قطبهای هر سیاره گازی دیگری که تند بچرخد. دومین نتیجه، وزش بادهای بسیار شدید در سطح آن است . در منطقه استوای زحل،بادها در همان جهت چرخش سیاره می وزند، در  حالی که در مناطق نزدیک قطبها، جهت وزش باد عکس  جهت چرخش زحل است . جو زحل در فاصله بین این دو  کمربند، آشفته و به طوفانی خشن تبدیل می شود و  سرعت باد اغلب به 1800 کیلومتر در ساعت می رسد . زحل سیاره ای حلقه دار و صاحب اقمار است . این حلقه ها  از تعداد زِیادی قطعات کوچک یخ و سنگ تشکیل شده  است . هرچند که اکنون هفت حلقه مختلف در اطراف زحل  تشخیص داده شده است، اما در مورد منشأ این حلقه ها هنوز نظر واحدی به دست نیامده است . فضا آزماهای ویه جر نه تنها اطلاعات بیشتری درباره حلقه های زحل به دست آورده اند، بلکه قمرهای دیگری را نیز کشف کرده اند . تاکنون حداقل 21 قمر کشف شده است که کمتر از نصف آنها را می توان با تلسکوپ مشاهده کرد . برخی قمرهای تازه کشف شده بسیار کوچکند و بعضی فقط 30 ...


                                و یژگی های زحل:

                                                                        

                       نوع سیاره:گازی

        سال:10747روز(حدود5/29سال زمینی )

                   قطر:120536            



                       

                                                

                                                                       

                                                                        

                                                                        

                                                                        

                                                          




بنیامین خیامی

"مشتری"

 

مشتری پنجمین سیاره ی منظومه شمسی و همین طور بزرگترین سیاره ای که در منظومه شمسی وجود دارد.مشتری اولین سیاره ی گازی است که جرم آن از مجموع جرم تمام سیارات منظومه شمسی بیشتر است.مشتری 11 برابر زمین پهناور تر است.

مشتری یک غول گای است که هیچ سطح جامدی ندارد.چیزی که از مشتری می بینیم ابرهایی از سنگ است در زیر این ابرها سیاره ایست ساخته شده از گاز مثل (هوا) (مایع) .

لکه ی سرخ مشتری یک طوفان 300 ساله است.این لکه اولین بار در 300 سال پیش دیده شد؛قطر آن 2 برابر زمین است و 2 تا زمین ئر آن جا می گیرد. این طوفان به بالای بقیه ی ابرها می اید و همچون گرد باد می چرخد.

بادهای تند مشتری حلقه هایی رنگی از ابرهای این سیاره به وجود می آورد.

طوفان هی زیادی در مشتری وجود دارد اما هیچ کدام از نظر دوام و یا بزرگی به لکه ی سرخ مشتری نمی رسد.

هر شبانه روز مشتری کمتر از 10 ساعت است.مستری یک حلقه دارد اما این حلقه بسیار تیره است.

مشتری چندین قمر دارد اما از میان ان ها 4قمر وجوددارد که از بقیه بزرگ تر هستند به نام های یو-کالیستو-اروپا و گانیمد.گانیمد حتی از عطارد هم بزرگتر است.شکل ظاهری قمر یو در مشتری مدام در حال تغییر است چرا که آتشفشان ها ی بی شمار آن هموار مواد مذاب تازه از ژرفا به سطح آن می رسد.

 

ویژگی های مشتری:

 

نوع سیاره:گازی

قطر:142984 کیلومتر

سال:4331 روز(حدود12 سال زمینی)

تعداد قمر:63 قمر

    




بنیامین خیامی

"مریخ"

 

 

مریخ چهارمین سیاره به خورشید است.مریخ دارای خاکی قرمز می باشد که سیاره را از فضا به شکل یک توپ قرمز رنگ نشان می دهد.مریخ تنها سیاره ای است که در ان نشانه هایی از حیات پیدا شده.

مریخ از زمین کوچک تر و از ماه بزرگ تر است.مریخ دارای قطب هایی است که در ان یخ وجود دارد.این سیاره بیشتر اوقات سرد است.جو آن به اندازه ای رقیق است که نمی توان در انجا تنفس کرد.مریخ 2 قمر دارد که به هم شباهت دارند.

بادهای مریخی طوفان های غبارآلود بزرگی به پا می کند که می تواند تمام سیاره را فرا گیرد. مریخ یک بیابان خشک پوشیده از خاک سرخ است.وقتی فضا آزمای «مارینر9 »در سال 1971 به مریخ رسید این سیاره پوشیده از ابرهای خاک و غبار بود.

 مریخ صاحب بزرگترین آتشفشان در منظومه خورشیدی است.

نام این کوه آتشفشان اولیمپوس مانز است و  ارتفاع ارتفاع ان 3برابر اورست (بلندترین قله ی زمین)است یعنی تقریباً 25 کیلومتر.املیمپوس مانز یک آتشفشان قدیمی است که میلیون ها سال است که در خاموشی به سر می برد.

یک دره ی عظیم به نظر مریخ را به دو نیم تقسیم کرده است.یکیاز دره های مریخ مارینر نام دارد.در سمت چپ ردیفی از 3 آتشفشان وجود دارد و پشت انها کوه اولیمپوس مانز قرار دارد.

سفر به مریخ 6 ماه یا بیشتر طول می کشد.

 

ویژگی های مریخ:

 

نوع سیاره:سنگی

قطر:6792 کیلومتر

سال:687 روز

دما درر رو و شب:صفر تا منهای 110 درجه ی سانتی گراد

تعداد:دو قمر    



                             

   


بنیامین خیامی

"زمین"

 

 

زمین سومین سیاره است و تنها سیا ره ای است که در ان حیات وجود دارد.دلیل وجود زندگی روی این سیاره به خاطر وجود آب در آن است.زمین دارای آب،هوا و خاک مناسبی دارد نه زیاد گرم و نه زیاد سرد است.

ما بر روی سطح بیرونی ان زندگی می کنیم که سخت و جامد است ولی سنگی که پایین تر از ما و در ژر فای زمین قرار دارد آن قدر داغ است که ذوب شده است.

محور چرخش زمین کج است و همین امر سبب پیدایش فصل های مختلف می شود.

زمین از چند لای تشکیل شده است به نام های:(جو-پوسته-گوشته-هسته ی بیرونی-هسته ی درونی)هسته ی درونی یعنی مر کز زمین از فلز بسیار داغی تشکیل شده است که همواره هسته ی بیرونی را به حالت مایع نگه می دارد.بعداز هسته ی بیرونی گوشته وجود دارد که از سنگی سفت وسخت تشکیل شده است.لایه ی نازکی هم که ما روی ان زندگی می کنیم پوسته نام دارد.زمین دارای جاذبه است.سن کره ی زمین 2/4 میلیارد است.هر سال زمین 2/365 روز است

 

ویژگی های زمین:

 نوع سیاره:سنگی

 قطر:12756 کیلومتر

تعداد قمر: یک قمر که همان ماه است.

سال:2/365 روز

 





    

بنیامین خیامی