بنیامین84

آشنایی با انواع علم ها و فناوری های جهان

بنیامین84

آشنایی با انواع علم ها و فناوری های جهان

سلام!!
شما در این سایت می توانید با انواع فناوری های جهان آشنا شوید واطلاعات عمومی ذهن خود را افزایش دهید،همچنین با وبلاگ ها و سایت های مختلف دیگر آشنا شوید(البته در قسمت وبلاگ ها)

_ در کادر جستجو نیز می توانید نام مطلب را وارد کنید وآن را مشاهده کرده و بخوانید.

امیدوارم که از این سایت یا وبلاگ خوشتان بیاید و راضی باشید.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

نویسندگان


          اژدهای کومودو بیشتر شبیه موجودات افسانه ای به نظر می رسد اما درواقع فقط یک مارمولک بزرگ است. اژدهای کومودو در 4 جزیره اندونزی زندگی می کند. این جزایر عبارتند از:  کومودو، فلورس، رینکا و گیلی مونتانگ. اژدهای کومودو جانوری بسیار قدیمی است (میلیون ها سال است که وجود دارد) اما 100 سال پیش، زمانی که هواپیمایی به طور تصادفی در جزیره کومودو فرود آمد کشف شد. نام اژدهای کومودو از نام جزیره ای که در آن پیدا شده بود گرفته شده است.

 

این خزندگان، جانورانی «آسیب پذیر» محسوب می شوند چراکه فعالیت های انسانی و بلایای طبیعی تعدادشان را در قرن گذشته به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

حقایق خواندنی درباره اژدهای کومودو

  • اژدهای کومودو بزرگ ترین مارمولک جهان است. طول آن می تواند به 3 متر و وزنش به بیش از 91 کیلوگرم برسد. این جانور گوشتخوار است و خوک، آهو، مار، ماهی و بوفالو (نوعی گاومیش) می خورد. اژدهای کومودوی بالغ هم جنس خوار است (جانوران هم نوع خود را می خورد) و 10٪ رژیم غذایی اش از اژدهاهای کومودوی تازه از تخم درآمده تشکیل شده است.
  • اژدهای کومودو قادر است طعمه هایی را بخورد که وزنشان 80 درصد وزن خودش است. بر خلاف دیگر جانوران، آنها استخوان و سم هم می خورند.
  • پوست اژدهای بالغ، خاکستری، قهوه ای یا مایل به قرمز است. اژدهای جوان بدنی سبز رنگ با راه راه های سیاه و زرد دارد.
  • کومودو زبان دوشاخه (مانند مارها) دارد. کومودو از زبانش برای بوییدن استفاده می کند و از این طریق طعمه اش را تشخیص می دهد. این جانور می تواند طعمه ای که 6.5 کیلومتر با خودش فاصله دارد را با استفاده از زبان حساسش بیابد.
  • این جانور معمولاً در طول روز شکار می کند چرا که در طول شب خوب نمی بیند. کومودو حس شنوایی ضعیفی دارد.
  • اژدهای کومودو بزاق مایل به قرمزی دارد که حاوی 50 نوع مختلف از باکتری ها است. زدن تنها یک نیش باعث مسمومیت خونی طعمه اش می شود.
  • آزمایش های اخیر نشان داده این بزاق حاوی سمی است که احتمالاً به تأثیر کشنده نیش کمک می کند.
  • یک اژدهای کومودو اغلب با دیگر اژدهاهای کومودو مبارزه می کند. آنها در طول مبارزه یکدیگر را نیش می زنند اما بر خلاف دیگر جانوران، در مقابل باکتری های بزاق همدیگر مصون اند.
  • از آنجایی که اژدهای کومودو جانوری خونسرد است، مدت زمان زیادی را زیر نور خورشید سپری می کند تا خودش را گرم کند. در طول فصل بارانی، در لانه اش مخفی می شود تا جلوی از دست رفتن گرما را بگیرد.
  • اژدهای کومودو شناگر بزرگی است. او می تواند از یک جزیره به جزیره ای دیگر شنا کند.
  • اژدهای کومودو می تواند با سرعت 21 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
  • جانور ماده در طول فصل تولید مثل،30-15 تخم در سوراخی در داخل زمین می گذارد. تخم این جانور مانند بادکنک پر از آب است. بچه کومودوها از «دندان تخم» برای شکستن پوسته تخم از داخل استفاده می کنند (دندان تخم برجستگی دندان مانندی در بینی خزندگان و بالای نوک پرندگان است که با آن تخم را می شکنند و بعد این دندان را از دست می دهند). اژدهای کومودو از لحظه ای که به دنیا می آید روی درختان زندگی می کند چراکه بالغ ها نمی توانند از درخت بالا بروند (و آنها را بخورند.)
  • اژدهای ماده حتی بدون شریک نر هم می تواند تخم تولید کند. این نوع از تولید مثل، تولید مثل غیرجنسی نامیده می شود.
  • اژدهای کومودو بیش از 30 سال در طبیعت زندگی می کند اما تنها چند سال در اسارت زنده می ماند.

منبع:

http://www.softschools.com/facts/animals/komodo_dragon_facts/18

                                                                                       

بنیامین خیامی

نظرات  (۱)

19 Tir 95 ، 17:53 امین خیامی
این مطلب بسیار عالی است من خیلی چیز ها درباره ی اژدهای کومودو نمی دانستم ولی از این مطلب خیلی چیزها را فهمیدم بسیا ممنونم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی