بنیامین84

آشنایی با انواع علم ها و فناوری های جهان

بنیامین84

آشنایی با انواع علم ها و فناوری های جهان

سلام!!
شما در این سایت می توانید با انواع فناوری های جهان آشنا شوید واطلاعات عمومی ذهن خود را افزایش دهید،همچنین با وبلاگ ها و سایت های مختلف دیگر آشنا شوید(البته در قسمت وبلاگ ها)

_ در کادر جستجو نیز می توانید نام مطلب را وارد کنید وآن را مشاهده کرده و بخوانید.

امیدوارم که از این سایت یا وبلاگ خوشتان بیاید و راضی باشید.
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

نویسندگان

 

هفتمین سیاره از نظر نزدیکی به خورشید[۱۲] وچهارمین سیاره از نظر اندازه و سومین سیاره از نظر جرم در منظومه شمسی است. اورانوس هر ۸۴ سال و ۷ روز یک بار به دور خورشید می‌گردد. همچنین هر ۱۰ ساعت و ۴۸ دقیقه یک دور به دور خودش می‌چرخد

اورانوس یکی از سیارات هشتگانه منظومه شمسی که از لحاظ بعد فاصله اش نسبت به خورشید در ردیف هفتم پس از زحل قرار گرفته‌است. فاصله متوسط این سیاره تا خورشید۲٬۸۶۹٬۶۰۰٬۰۰۰ کیلومتر[۱۳] و۶۳ بار از کره زمین بزرگ‌تر است. اورانوس ۲۷ ماه طبیعی دارد. این سیاره با چشم غیرمسلح دیده می‌شود.[۱۴].

 اورانوس دارای ۵ ماه که از بقیه ی اقمارش بزرگتر است به نام‌های میراندا، آریل، آمبریل، تیتانیا و ابرون است. اورانوس یکی از سیارات هشتگانه منظومه شمسی که از لحاظ بعد فاصله اش نسبت به خورشید در ردیف هفتم پس از زحل قرار گرفته‌است. فاصله متوسط این سیاره تا خورشید۲٬۸۶۹٬۶۰۰٬۰۰۰ کیلومتر[۱۳] و۶۳ بار از کره زمین بزرگ‌تر است. اورانوس ۲۷ ماه طبیعی دارد. این سیاره با چشم غیرمسلح دیده می‌شود.[۱۴] محور حرکت وضعی این سیاره کاملاً با مدار حرکت انتقالیش منطبق است.

. قطر استوایی آن حدود 51.000 کیلومتراست یعنی بیش از 4 برابر قطر زمین است.. در زیر این ابرها یعنی در عمق 7500 کیلومتری زیر ابرهای قابل رویت نیز، احتمال وجود اقیانوسی از آب مایع به همراه آمونیاک حل شده می باشد. در مرکز این سیاره ممکن است هسته ای سنگی، تقریبا به اندازه زمین وجود داشته باشد. دانشمندان در خصوص وجود هر گونه زیستی در این سیاره تردید دارند

 

محور طولی فرضی این سیاره به حدی انحراف دارد که تقریبا به صفحه مداری چسبیده است. این انحراف زاویه در بیشتر سیارات متجاوز از 30 درجه نیست. برای مثال زاویه انحراف محور طولی زمین 5/23 درجه می باشد. اما در مورد اورانوس این زاویه انحراف معادل 98 درجه است. بسیاری از ستاره شناسان بر این باورند که برخورد جرمی تقریبا در ابعاد زمین با اورانوس، در اوایل دوران تشکیل سیاره، منجر به ایجاد چنین انحراف شدیدی شده است.جرم اورانوس 5/14 برابر جرم زمین و یک بیستم جرم بزرگترین سیاره منظومه شمسی یعنی مشتری می باشد. میانگین چگالی اورانوس 27/1 گرم در هر سانتیمتر مکعب است. این مقدار معادل 25/1 چگالی آب می باشد. نیروی گرانش این سیاره 90 درصد نیروی گرانش زمین است. به این معنا که اگر جسمی در زمین 100 گرم وزن داشته باشد در اورانوس 90 گرم وزن خواهد داشت.. فشار اتمسفر در زیر لایه گازهای متان حدود 130کیلوپاسکال، تقریبا 3/1 برابر فشار جوی سطح زمین است. ابرهای قابل مشاهده سطح اورانوس که به رنگ سبز-آبی ملایم می باشند همه سطح این سیاره را پوشانده اند.


اورانوس میدان مغناطیسی شدیدی دارد. این میدان مغناطیسی انرژی زیادی را که بیشتر به شکل ذرات باردار الکترونها و پروتونها می باشد با حرکت این ذرات به عقب و جلوی قطب های این میدان امواج رادیویی بوجود می اید. اما این اواج ان قدر قوی نیستند که از زمین نیز قابل ردیابی باشند.اورانوس تقریبا هم اندازه سیاره نپتون است.

   













 

 

حلقه‌ها

سیاره اورانوس هم حلقه‌هایی دارد. گرچه حلقه‌های آن مانند حلقه‌های کیوان بیرون کشیده شده و کاملا عیان نیستند. حلقه‌های اورانوس از ذرات غبار سیاه و تخته سنگ‌های بزرگ تشکیل شده است.

وزن در سیاره اورانوس

از آنجا که جاذبه در سیاره اورانوس کمتر از جاذبه زمین است، وزن در این سیاره در مقایسه با زمین کاهش پیدا می‌کند. یعنی اگر وزنه‌ای روی زمین 32 کیلو گرم باشد، روی سیاره اورانوس وزن آن به 28 کیلو گرم کاهش پیدا می‌کند.

قمرهای اورانوس

سیاره اورانوس 27 قمر دارد. که 5 قمر آن بزرگ و مابقی کوچک‌تر هستند. بزرگ‌ترین قمر اورانوس تایتانیا نام دارد و چها تای دیگر به ترتیب عبارتند از: ابرون، آمبریل، آریل و میراندا.
برخی از قمرهای کوچک‌تر اورانوس عبارتند از: بلیندا، بیانکا، کلیبان، کوردلیا، کرسیدا، دسدمونا، ژولیت، اوفلیا، پورتیا، پوک و رزالیند.

 

 

 

 

 

 

بنیامین خیامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی